
Artikel dari Utusan Malaysia, 10 April 2014
KUALA LUMPUR 9 April - Jumlah rakyat Malaysia yang diisytiharkan muflis dalam tempoh dari 2007 hingga 2013 adalah seramai 122,169 orang.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, rekod daripada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) itu menunjukkan trend individu muflis mengalami peningkatan dari tahun ke tahun.
"Dari segi kategori kebankrapan, golongan yang paling banyak diisytiharkan muflis ada golongan yang menghadapi masalah sewa beli kenderaan iaitu seramai 33,570 atau 26.54 peratus daripada jumlah keseluruhan," katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Beliau menjawab soalan Ahmad Nazlan Idris (BN-Jerantut) yang bertanyakan jumlah rakyat Malaysia berstatus muflis serta usaha mengekang trend peningkatannya.
Menurut Nancy, beliau meletakkan pengurangan bilangan muflis di negara ini sebagai Petunjuk Prestasi Utamanya (KPI) yang perlu dicapainya.
Katanya, kerajaan melalui MDI telah mengadakan beberapa program bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai pengurusan kewangan.
Tambahnya, kerjasama juga dilakukan bersama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) di bawah Bank Negara Malaysia (BN) untuk mengadakan lebih banyak program kesedaran.
Artikel dari Utusan Malaysia, 10 April 2014
KUALA LUMPUR 9 April - Jumlah rakyat Malaysia yang diisytiharkan muflis dalam tempoh dari 2007 hingga 2013 adalah seramai 122,169 orang.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, rekod daripada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) itu menunjukkan trend individu muflis mengalami peningkatan dari tahun ke tahun.
"Dari segi kategori kebankrapan, golongan yang paling banyak diisytiharkan muflis ada golongan yang menghadapi masalah sewa beli kenderaan iaitu seramai 33,570 atau 26.54 peratus daripada jumlah keseluruhan," katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Beliau menjawab soalan Ahmad Nazlan Idris (BN-Jerantut) yang bertanyakan jumlah rakyat Malaysia berstatus muflis serta usaha mengekang trend peningkatannya.
Menurut Nancy, beliau meletakkan pengurangan bilangan muflis di negara ini sebagai Petunjuk Prestasi Utamanya (KPI) yang perlu dicapainya.
Katanya, kerajaan melalui MDI telah mengadakan beberapa program bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai pengurusan kewangan.
Tambahnya, kerjasama juga dilakukan bersama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) di bawah Bank Negara Malaysia (BN) untuk mengadakan lebih banyak program kesedaran.
Apr 10, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Utusan Malaysia, 10 April 2014
KUALA LUMPUR 9 April - Jumlah rakyat Malaysia yang diisytiharkan muflis dalam tempoh dari 2007 hingga 2013 adalah seramai 122,169 orang.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, rekod daripada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) itu menunjukkan trend individu muflis mengalami peningkatan dari tahun ke tahun.
"Dari segi kategori kebankrapan, golongan yang paling banyak diisytiharkan muflis ada golongan yang menghadapi masalah sewa beli kenderaan iaitu seramai 33,570 atau 26.54 peratus daripada jumlah keseluruhan," katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Beliau menjawab soalan Ahmad Nazlan Idris (BN-Jerantut) yang bertanyakan jumlah rakyat Malaysia berstatus muflis serta usaha mengekang trend peningkatannya.
Menurut Nancy, beliau meletakkan pengurangan bilangan muflis di negara ini sebagai Petunjuk Prestasi Utamanya (KPI) yang perlu dicapainya.
Katanya, kerajaan melalui MDI telah mengadakan beberapa program bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai pengurusan kewangan.
Tambahnya, kerjasama juga dilakukan bersama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) di bawah Bank Negara Malaysia (BN) untuk mengadakan lebih banyak program kesedaran.

Artikel dari Borneo Post, 10 April 2014
Nancy sangkal dakwaan mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan untuk bantu golongan itu
KUCHING: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan kerajaan bagi membantu golongan muflis di negara ini.
Menurutnya undang-undang kebankrapan sedia ada sedang dalam proses pembaharuan dengan mengambil kira dan memasukkan unsur-unsur peluang kedua dan mekanisme penyelamat bagi kebankrapan individu agar dapat diselamatkan.
“Apa yang perlu dilakukan oleh golongan muflis sekarang ialah memberi kerjasama kepada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) untuk tampil bagi membolehkan mereka mendapat kembali hak serta bebas daripada belenggu bankrap,” katanya.
Beliau menambah, MDI masih memberi peluang kedua dan ruang kepada seorang yang bankrap untuk berbuat demikian melalui peruntukan undang-undang sedia ada dalam Akta Kebankrapan 1967.
Usaha kerajaan selama ini katanya mula menampakkan hasil apabila berlaku peningkatan empat peratus bilangan bankrap yang membayar ansuran bulanan pada tahun lalu berbanding 2012 iaitu 116,939 kepada 121,051 orang.
Katanya lagi statistik jumlah kehadiran golongan bankrap ke MDI juga menunjukkan peningkatan sebanyak 51 peratus iaitu 39,279 berbanding 26,021 pada 2012.
“Kerajaan sentiasa mengambil serius kes kebankrapan di negara ini menerusi penganjuran pelbagai aktiviti promosi termasuk program ‘outreach’ oleh MDI dan dan Jabatan Bantuan Guaman (JBG).
“Selain itu Bank Negara Malaysia telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi membantu memberi pendedahan tentang pengurusan wang secara bijak seterusnya mengelak individu diisytihar bankrap,” ujarnya.
Nancy yang juga Ahli Parlimen Batang Sadong memberitahu, JBG turut menawarkan perkhidmatan nasihat kepada individu yang bankrap secara lisan dan sepanjang tahun lalu 191 khidmat nasihat tentang undang-undang kebankrapan telah diberikan kepada orang ramai.
“Apapun saya menyambut baik sebarang cadangan daripada semua pihak dalam usaha membantu golongan muflis bebas daripada masalah bankrap di negara ini,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai cadangan Sekretariat Bebas Muflis (SBM) agar Jabatan Insolvensi Malaysia menyediakan perkhidmatan guaman secara percuma bagi membantu golongan muflis yang berdaftar dengan jabatan itu.
Pengerusi SBM Datuk Sohaimi Shahadan berkata langkah itu mampu membantu meringankan beban individu muflis kerana untuk keluar daripada kategori itu, mereka perlu membayar kos tinggi bagi khidmat guaman.
Artikel dari Borneo Post, 10 April 2014
Nancy sangkal dakwaan mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan untuk bantu golongan itu
KUCHING: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan kerajaan bagi membantu golongan muflis di negara ini.
Menurutnya undang-undang kebankrapan sedia ada sedang dalam proses pembaharuan dengan mengambil kira dan memasukkan unsur-unsur peluang kedua dan mekanisme penyelamat bagi kebankrapan individu agar dapat diselamatkan.
“Apa yang perlu dilakukan oleh golongan muflis sekarang ialah memberi kerjasama kepada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) untuk tampil bagi membolehkan mereka mendapat kembali hak serta bebas daripada belenggu bankrap,” katanya.
Beliau menambah, MDI masih memberi peluang kedua dan ruang kepada seorang yang bankrap untuk berbuat demikian melalui peruntukan undang-undang sedia ada dalam Akta Kebankrapan 1967.
Usaha kerajaan selama ini katanya mula menampakkan hasil apabila berlaku peningkatan empat peratus bilangan bankrap yang membayar ansuran bulanan pada tahun lalu berbanding 2012 iaitu 116,939 kepada 121,051 orang.
Katanya lagi statistik jumlah kehadiran golongan bankrap ke MDI juga menunjukkan peningkatan sebanyak 51 peratus iaitu 39,279 berbanding 26,021 pada 2012.
“Kerajaan sentiasa mengambil serius kes kebankrapan di negara ini menerusi penganjuran pelbagai aktiviti promosi termasuk program ‘outreach’ oleh MDI dan dan Jabatan Bantuan Guaman (JBG).
“Selain itu Bank Negara Malaysia telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi membantu memberi pendedahan tentang pengurusan wang secara bijak seterusnya mengelak individu diisytihar bankrap,” ujarnya.
Nancy yang juga Ahli Parlimen Batang Sadong memberitahu, JBG turut menawarkan perkhidmatan nasihat kepada individu yang bankrap secara lisan dan sepanjang tahun lalu 191 khidmat nasihat tentang undang-undang kebankrapan telah diberikan kepada orang ramai.
“Apapun saya menyambut baik sebarang cadangan daripada semua pihak dalam usaha membantu golongan muflis bebas daripada masalah bankrap di negara ini,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai cadangan Sekretariat Bebas Muflis (SBM) agar Jabatan Insolvensi Malaysia menyediakan perkhidmatan guaman secara percuma bagi membantu golongan muflis yang berdaftar dengan jabatan itu.
Pengerusi SBM Datuk Sohaimi Shahadan berkata langkah itu mampu membantu meringankan beban individu muflis kerana untuk keluar daripada kategori itu, mereka perlu membayar kos tinggi bagi khidmat guaman.
Apr 10, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Borneo Post, 10 April 2014
Nancy sangkal dakwaan mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan untuk bantu golongan itu
KUCHING: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan tiada usaha atau perancangan dilakukan kerajaan bagi membantu golongan muflis di negara ini.
Menurutnya undang-undang kebankrapan sedia ada sedang dalam proses pembaharuan dengan mengambil kira dan memasukkan unsur-unsur peluang kedua dan mekanisme penyelamat bagi kebankrapan individu agar dapat diselamatkan.
“Apa yang perlu dilakukan oleh golongan muflis sekarang ialah memberi kerjasama kepada Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) untuk tampil bagi membolehkan mereka mendapat kembali hak serta bebas daripada belenggu bankrap,” katanya.
Beliau menambah, MDI masih memberi peluang kedua dan ruang kepada seorang yang bankrap untuk berbuat demikian melalui peruntukan undang-undang sedia ada dalam Akta Kebankrapan 1967.
Usaha kerajaan selama ini katanya mula menampakkan hasil apabila berlaku peningkatan empat peratus bilangan bankrap yang membayar ansuran bulanan pada tahun lalu berbanding 2012 iaitu 116,939 kepada 121,051 orang.
Katanya lagi statistik jumlah kehadiran golongan bankrap ke MDI juga menunjukkan peningkatan sebanyak 51 peratus iaitu 39,279 berbanding 26,021 pada 2012.
“Kerajaan sentiasa mengambil serius kes kebankrapan di negara ini menerusi penganjuran pelbagai aktiviti promosi termasuk program ‘outreach’ oleh MDI dan dan Jabatan Bantuan Guaman (JBG).
“Selain itu Bank Negara Malaysia telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi membantu memberi pendedahan tentang pengurusan wang secara bijak seterusnya mengelak individu diisytihar bankrap,” ujarnya.
Nancy yang juga Ahli Parlimen Batang Sadong memberitahu, JBG turut menawarkan perkhidmatan nasihat kepada individu yang bankrap secara lisan dan sepanjang tahun lalu 191 khidmat nasihat tentang undang-undang kebankrapan telah diberikan kepada orang ramai.
“Apapun saya menyambut baik sebarang cadangan daripada semua pihak dalam usaha membantu golongan muflis bebas daripada masalah bankrap di negara ini,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai cadangan Sekretariat Bebas Muflis (SBM) agar Jabatan Insolvensi Malaysia menyediakan perkhidmatan guaman secara percuma bagi membantu golongan muflis yang berdaftar dengan jabatan itu.
Pengerusi SBM Datuk Sohaimi Shahadan berkata langkah itu mampu membantu meringankan beban individu muflis kerana untuk keluar daripada kategori itu, mereka perlu membayar kos tinggi bagi khidmat guaman.

Artikel dari BERNAMA, 23 April 2014
KOTA BAHARU, 23 April (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menggunakan Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2014, yang berlangsung selama lapan hari bermula Ahad lepas, sebagai platform untuk menonjolkan peranannya secara lebih meluas.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata pihaknya berhasrat untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat Kelantan bahawa mereka mempunyai agensi yang berpengalaman untuk membantu mereka menstrukturkan semula pinjaman dan memberi khidmat nasihat kewangan yang lain.
Katanya AKPK turut menjadikan MSAM 2014 sebagai landasan untuk lebih rapat dengan rakyat negeri ini.
"Setakat ini, saya melihat tahap kesedaran dalam kalangan rakyat semakin meningkat, terutamanya golongan muda yang sudah bekerja," katanya ketika ditemui di ruang pameran AKPK sempena MSAM 2014 di sini hari ini.
Katanya pada MSAM 2014, pihaknya menyediakan lima kaunselor yang bertugas secara bergilir untuk membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat.
"Jadi, saya harap orang ramai tidak melepaskan peluang ini, terutama pada cuti hujung minggu iaitu Jumaat dan Sabtu," katanya.
Rizauddin berkata AKPK turut menyediakan khidmat program pengurusan kredit dan agensi itu akan bertindak sebagai orang tengah antara bank dan peminjam untuk membantu menstrukturkan semula pinjaman.
Pada karnival kali ini juga, katanya AKPK menyediakan perkhidmatan rundingan nasihat termasuk mengenai pendidikan kewangan merangkumi pengurusan kad kredit secara berhemah.
Katanya pengunjung juga berpeluang untuk mengetahui tentang asas-asas pinjaman iaitu secara kasarnya tidak boleh melebihi 40 peratus daripada jumlah pendapatan bulanan peminjam.
Rizauddin berkata sehingga 31 Mac lepas, seramai 261,578 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK, dan 105,560 daripadanya dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Katanya sejak pembukaan cawangan AKPK di seluruh negara, masyarakat didapati semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah agensi ini.
Bagi mengelak kekeliruan orang ramai, beliau berkata AKPK tidak pernah melantik mana-mana ejen untuk mewakili agensi tersebut dan bertindak sebagai kaunselor.
"Kami tidak pernah melantik sesiapapun sebagai ejen. Malah, semua kaunselor AKPK adalah terlatih dan berkelayakan serta merupakan kakitangan AKPK sendiri," katanya.
AKPK beroperasi pada April 2006 dan mempunyai cawangan di Pulau Pinang, Johor Baharu, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu, Alor Setar dan Kota Baharu.-- BERNAMA
Artikel dari BERNAMA, 23 April 2014
KOTA BAHARU, 23 April (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menggunakan Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2014, yang berlangsung selama lapan hari bermula Ahad lepas, sebagai platform untuk menonjolkan peranannya secara lebih meluas.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata pihaknya berhasrat untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat Kelantan bahawa mereka mempunyai agensi yang berpengalaman untuk membantu mereka menstrukturkan semula pinjaman dan memberi khidmat nasihat kewangan yang lain.
Katanya AKPK turut menjadikan MSAM 2014 sebagai landasan untuk lebih rapat dengan rakyat negeri ini.
"Setakat ini, saya melihat tahap kesedaran dalam kalangan rakyat semakin meningkat, terutamanya golongan muda yang sudah bekerja," katanya ketika ditemui di ruang pameran AKPK sempena MSAM 2014 di sini hari ini.
Katanya pada MSAM 2014, pihaknya menyediakan lima kaunselor yang bertugas secara bergilir untuk membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat.
"Jadi, saya harap orang ramai tidak melepaskan peluang ini, terutama pada cuti hujung minggu iaitu Jumaat dan Sabtu," katanya.
Rizauddin berkata AKPK turut menyediakan khidmat program pengurusan kredit dan agensi itu akan bertindak sebagai orang tengah antara bank dan peminjam untuk membantu menstrukturkan semula pinjaman.
Pada karnival kali ini juga, katanya AKPK menyediakan perkhidmatan rundingan nasihat termasuk mengenai pendidikan kewangan merangkumi pengurusan kad kredit secara berhemah.
Katanya pengunjung juga berpeluang untuk mengetahui tentang asas-asas pinjaman iaitu secara kasarnya tidak boleh melebihi 40 peratus daripada jumlah pendapatan bulanan peminjam.
Rizauddin berkata sehingga 31 Mac lepas, seramai 261,578 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK, dan 105,560 daripadanya dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Katanya sejak pembukaan cawangan AKPK di seluruh negara, masyarakat didapati semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah agensi ini.
Bagi mengelak kekeliruan orang ramai, beliau berkata AKPK tidak pernah melantik mana-mana ejen untuk mewakili agensi tersebut dan bertindak sebagai kaunselor.
"Kami tidak pernah melantik sesiapapun sebagai ejen. Malah, semua kaunselor AKPK adalah terlatih dan berkelayakan serta merupakan kakitangan AKPK sendiri," katanya.
AKPK beroperasi pada April 2006 dan mempunyai cawangan di Pulau Pinang, Johor Baharu, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu, Alor Setar dan Kota Baharu.-- BERNAMA
Apr 24, 2014 | financialmanagement
Artikel dari BERNAMA, 23 April 2014
KOTA BAHARU, 23 April (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menggunakan Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2014, yang berlangsung selama lapan hari bermula Ahad lepas, sebagai platform untuk menonjolkan peranannya secara lebih meluas.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata pihaknya berhasrat untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat Kelantan bahawa mereka mempunyai agensi yang berpengalaman untuk membantu mereka menstrukturkan semula pinjaman dan memberi khidmat nasihat kewangan yang lain.
Katanya AKPK turut menjadikan MSAM 2014 sebagai landasan untuk lebih rapat dengan rakyat negeri ini.
"Setakat ini, saya melihat tahap kesedaran dalam kalangan rakyat semakin meningkat, terutamanya golongan muda yang sudah bekerja," katanya ketika ditemui di ruang pameran AKPK sempena MSAM 2014 di sini hari ini.
Katanya pada MSAM 2014, pihaknya menyediakan lima kaunselor yang bertugas secara bergilir untuk membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat.
"Jadi, saya harap orang ramai tidak melepaskan peluang ini, terutama pada cuti hujung minggu iaitu Jumaat dan Sabtu," katanya.
Rizauddin berkata AKPK turut menyediakan khidmat program pengurusan kredit dan agensi itu akan bertindak sebagai orang tengah antara bank dan peminjam untuk membantu menstrukturkan semula pinjaman.
Pada karnival kali ini juga, katanya AKPK menyediakan perkhidmatan rundingan nasihat termasuk mengenai pendidikan kewangan merangkumi pengurusan kad kredit secara berhemah.
Katanya pengunjung juga berpeluang untuk mengetahui tentang asas-asas pinjaman iaitu secara kasarnya tidak boleh melebihi 40 peratus daripada jumlah pendapatan bulanan peminjam.
Rizauddin berkata sehingga 31 Mac lepas, seramai 261,578 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK, dan 105,560 daripadanya dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Katanya sejak pembukaan cawangan AKPK di seluruh negara, masyarakat didapati semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah agensi ini.
Bagi mengelak kekeliruan orang ramai, beliau berkata AKPK tidak pernah melantik mana-mana ejen untuk mewakili agensi tersebut dan bertindak sebagai kaunselor.
"Kami tidak pernah melantik sesiapapun sebagai ejen. Malah, semua kaunselor AKPK adalah terlatih dan berkelayakan serta merupakan kakitangan AKPK sendiri," katanya.
AKPK beroperasi pada April 2006 dan mempunyai cawangan di Pulau Pinang, Johor Baharu, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu, Alor Setar dan Kota Baharu.-- BERNAMA

Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
TERIMA kasih kepada penulis artikel Belia muflis akibat belanja luar kemampuan yang disiarkan oleh Utusan Malaysia pada Selasa, 15 April lalu yang menyarankan supaya program-program motivasi dan kewangan seperti yang diadakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melalui Program Pengurusan Kredit diperhebatkan.
Perkhidmatan-perkhidmatan AKPK sebenarnya disediakan secara percuma untuk meningkatkan keupayaan kewangan pengguna di Malaysia sebagai usaha untuk menangani isu-isu bebanan hutang yang tinggi dan kebankrapan, seperti berikut:
1. Kaunseling Kewangan
AKPK memberi kaunseling kepada pelanggan secara perseorangan dan bersemuka di mana kaunselornya akan:
(i) Memberi khidmat nasihat kewangan termasuk tentang bajet, pengurusan wang dan isu-isu kredit.
(ii) Membantu pelanggan menganalisis status kewangan serta mengenal pasti jalan-jalan pilihan untuk memulihkan kedudukan kewangan mereka.
Sejak AKPK ditubuhkan sehingga 31 Mac lalu, seramai 261,578 orang pelanggan telah menghadiri sesi kaunseling kewangan AKPK. Daripada jumlah ini, seramai 105,560 orang atau 40.4% telah memohon bantuan di bawah Program Pengurusan Kredit (PPK).
2. PPK atau Debt Management Programme (DMP)
Melalui program ini, AKPK membantu individu yang mempunyai masalah hutang untuk menstruktur dan menjadual semula hutang mereka serta membuat bayaran balik bulanan mengikut kemampuan.
Bagi tujuan ini, kedudukan kewangan peminjam akan disemak dan seterusnya pelan pembayaran hutang disediakan melalui perundingan dengan penyedia kredit mereka.
Kriteria kelayakan peminjam di bawah PPK adalah seperti berikut:
(i) Hanya pinjaman peribadi (bukan pinjaman perniagaan)
(ii) Mempunyai baki pendapatan yang positif selepas ditolak semua perbelanjaan
(iii) Jumlah pinjaman tidak melebihi RM2 juta
(iv) Peminjam tidak berada di bawah tindakan litigasi tahap lanjut
(v) Peminjam bukan seorang bankrap
(vi) Kemudahan pinjaman yang diperolehi daripada penyedia kredit yang ditentukan oleh BNM, iaitu:
* Bank-bank Komersil
* Bank-bank Islam
* Syarikat-syarikat Insurans Hayat
* Syarikat-syarikat Takaful Pengeluar-pengeluar Kad Kredit/Caj
* Koperasi-koperasi Terpilih
* Malaysia Building Society Berhad
* Institusi-institusi Kewangan Pembangunan.
Sepanjang tempoh penyertaan di dalam PPK, peminjam memperolehi ketenangan kerana tidak diganggu oleh penyedia kredit dan pemungut hutang. Namun demikian, peminjam berkenaan mestilah mengamalkan disiplin kewangan yang tinggi bagi memastikan kejayaan mereka untuk menyelesaikan hutang di bawah PPK.
Setakat 31 Mac 2014, seramai 96,867 orang individu telah diluluskan di bawah PPK. Daripada jumlah ini, seramai 5,165 orang telah berjaya menyelesaikan hutang mereka dengan jumlah pinjaman agregat RM203.1 juta. Sebahagian besar lagi peserta PPK, iaitu seramai 65,068 orang dengan jumlah pinjaman RM4.8 bilion, masih lagi aktif membuat pembayaran balik hutang mereka yang telah distruktur atau dijadual semula.
Bagi pinjaman tanpa cagaran, tempoh maksimum pembayaran balik adalah selama 10 tahun, manakala pinjaman bercagar pula tertakluk kepada persetujuan penyedia kredit.
Di samping PPK, AKPK juga menyediakan panduan-panduan berikut untuk membantu peminjam melunaskan bayaran hutang mereka:
(i) Panduan Urus Sendiri untuk Pelan Pemulihan Hutang - Panduan untuk berkomunikasi/berunding secara terus dengan pihak penyedia kredit berhubung dengan cadangan pembayaran balik hutang.
(ii) Cara Menyelesaikan Hutang Anda - Panduan tentang cara penyelesaian pinjaman satu persatu terutama bagi peminjam yang mempunyai beberapa pinjaman.
3. Pendidikan Kewangan
AKPK menyediakan program-program pendidikan kewangan tentang asas-asas pengurusan wang yang bijak serta tip meminjam dan penggunaan kredit secara bertanggungjawab terutamanya kepada golongan dewasa muda.
Program-program ini dilaksanakan melalui taklimat, seminar/bengkel, kempen jelajah dan pameran di seluruh negara serta promosi melalui media-media massa.
Bagi menyokong program-program ini, AKPK telah menerbitkan beberapa buku kewangan, iaitu Celik Wang - Pengurusan Wang Secara Bijak, POWER! - Pengurusan Wang Ringgit Anda dan buku komik kewangan. Bagi memastikan pencapaian yang meluas, taklimat-taklimat dan buku-buku kewangan AKPK diadakan dalam bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris. Setakat 31 Mac 2014, seramai 437,257 orang pengguna telah menghadiri pelbagai program pendidikan kewangan AKPK.
Pada masa ini, AKPK mempunyai 11 pejabat cawangan dan 10 pejabat kaunseling kredit di seluruh negara. Maklumat lanjut mengenai AKPK dan perkhidmatannya boleh diperolehi daripada sesawang www.akpk.org.my dan sebarang pertanyaan boleh dikemukakan melalui saluran-saluran berikut:
* Talian Bebas : 1800 88 2575
* Facebook : AKPKofficial
* Twitter : AKPK_POWER
* YouTube : AKPKTVC
* E mel : csd@akpk.org.my
PENULIS ialah Ketua Jabatan Komunikasi Korporat AKPK
Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
TERIMA kasih kepada penulis artikel Belia muflis akibat belanja luar kemampuan yang disiarkan oleh Utusan Malaysia pada Selasa, 15 April lalu yang menyarankan supaya program-program motivasi dan kewangan seperti yang diadakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melalui Program Pengurusan Kredit diperhebatkan.
Perkhidmatan-perkhidmatan AKPK sebenarnya disediakan secara percuma untuk meningkatkan keupayaan kewangan pengguna di Malaysia sebagai usaha untuk menangani isu-isu bebanan hutang yang tinggi dan kebankrapan, seperti berikut:
1. Kaunseling Kewangan
AKPK memberi kaunseling kepada pelanggan secara perseorangan dan bersemuka di mana kaunselornya akan:
(i) Memberi khidmat nasihat kewangan termasuk tentang bajet, pengurusan wang dan isu-isu kredit.
(ii) Membantu pelanggan menganalisis status kewangan serta mengenal pasti jalan-jalan pilihan untuk memulihkan kedudukan kewangan mereka.
Sejak AKPK ditubuhkan sehingga 31 Mac lalu, seramai 261,578 orang pelanggan telah menghadiri sesi kaunseling kewangan AKPK. Daripada jumlah ini, seramai 105,560 orang atau 40.4% telah memohon bantuan di bawah Program Pengurusan Kredit (PPK).
2. PPK atau Debt Management Programme (DMP)
Melalui program ini, AKPK membantu individu yang mempunyai masalah hutang untuk menstruktur dan menjadual semula hutang mereka serta membuat bayaran balik bulanan mengikut kemampuan.
Bagi tujuan ini, kedudukan kewangan peminjam akan disemak dan seterusnya pelan pembayaran hutang disediakan melalui perundingan dengan penyedia kredit mereka.
Kriteria kelayakan peminjam di bawah PPK adalah seperti berikut:
(i) Hanya pinjaman peribadi (bukan pinjaman perniagaan)
(ii) Mempunyai baki pendapatan yang positif selepas ditolak semua perbelanjaan
(iii) Jumlah pinjaman tidak melebihi RM2 juta
(iv) Peminjam tidak berada di bawah tindakan litigasi tahap lanjut
(v) Peminjam bukan seorang bankrap
(vi) Kemudahan pinjaman yang diperolehi daripada penyedia kredit yang ditentukan oleh BNM, iaitu:
* Bank-bank Komersil
* Bank-bank Islam
* Syarikat-syarikat Insurans Hayat
* Syarikat-syarikat Takaful Pengeluar-pengeluar Kad Kredit/Caj
* Koperasi-koperasi Terpilih
* Malaysia Building Society Berhad
* Institusi-institusi Kewangan Pembangunan.
Sepanjang tempoh penyertaan di dalam PPK, peminjam memperolehi ketenangan kerana tidak diganggu oleh penyedia kredit dan pemungut hutang. Namun demikian, peminjam berkenaan mestilah mengamalkan disiplin kewangan yang tinggi bagi memastikan kejayaan mereka untuk menyelesaikan hutang di bawah PPK.
Setakat 31 Mac 2014, seramai 96,867 orang individu telah diluluskan di bawah PPK. Daripada jumlah ini, seramai 5,165 orang telah berjaya menyelesaikan hutang mereka dengan jumlah pinjaman agregat RM203.1 juta. Sebahagian besar lagi peserta PPK, iaitu seramai 65,068 orang dengan jumlah pinjaman RM4.8 bilion, masih lagi aktif membuat pembayaran balik hutang mereka yang telah distruktur atau dijadual semula.
Bagi pinjaman tanpa cagaran, tempoh maksimum pembayaran balik adalah selama 10 tahun, manakala pinjaman bercagar pula tertakluk kepada persetujuan penyedia kredit.
Di samping PPK, AKPK juga menyediakan panduan-panduan berikut untuk membantu peminjam melunaskan bayaran hutang mereka:
(i) Panduan Urus Sendiri untuk Pelan Pemulihan Hutang - Panduan untuk berkomunikasi/berunding secara terus dengan pihak penyedia kredit berhubung dengan cadangan pembayaran balik hutang.
(ii) Cara Menyelesaikan Hutang Anda - Panduan tentang cara penyelesaian pinjaman satu persatu terutama bagi peminjam yang mempunyai beberapa pinjaman.
3. Pendidikan Kewangan
AKPK menyediakan program-program pendidikan kewangan tentang asas-asas pengurusan wang yang bijak serta tip meminjam dan penggunaan kredit secara bertanggungjawab terutamanya kepada golongan dewasa muda.
Program-program ini dilaksanakan melalui taklimat, seminar/bengkel, kempen jelajah dan pameran di seluruh negara serta promosi melalui media-media massa.
Bagi menyokong program-program ini, AKPK telah menerbitkan beberapa buku kewangan, iaitu Celik Wang - Pengurusan Wang Secara Bijak, POWER! - Pengurusan Wang Ringgit Anda dan buku komik kewangan. Bagi memastikan pencapaian yang meluas, taklimat-taklimat dan buku-buku kewangan AKPK diadakan dalam bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris. Setakat 31 Mac 2014, seramai 437,257 orang pengguna telah menghadiri pelbagai program pendidikan kewangan AKPK.
Pada masa ini, AKPK mempunyai 11 pejabat cawangan dan 10 pejabat kaunseling kredit di seluruh negara. Maklumat lanjut mengenai AKPK dan perkhidmatannya boleh diperolehi daripada sesawang www.akpk.org.my dan sebarang pertanyaan boleh dikemukakan melalui saluran-saluran berikut:
* Talian Bebas : 1800 88 2575
* Facebook : AKPKofficial
* Twitter : AKPK_POWER
* YouTube : AKPKTVC
* E mel : csd@akpk.org.my
PENULIS ialah Ketua Jabatan Komunikasi Korporat AKPK
Apr 24, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
TERIMA kasih kepada penulis artikel Belia muflis akibat belanja luar kemampuan yang disiarkan oleh Utusan Malaysia pada Selasa, 15 April lalu yang menyarankan supaya program-program motivasi dan kewangan seperti yang diadakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melalui Program Pengurusan Kredit diperhebatkan.
Perkhidmatan-perkhidmatan AKPK sebenarnya disediakan secara percuma untuk meningkatkan keupayaan kewangan pengguna di Malaysia sebagai usaha untuk menangani isu-isu bebanan hutang yang tinggi dan kebankrapan, seperti berikut:
1. Kaunseling Kewangan
AKPK memberi kaunseling kepada pelanggan secara perseorangan dan bersemuka di mana kaunselornya akan:
(i) Memberi khidmat nasihat kewangan termasuk tentang bajet, pengurusan wang dan isu-isu kredit.
(ii) Membantu pelanggan menganalisis status kewangan serta mengenal pasti jalan-jalan pilihan untuk memulihkan kedudukan kewangan mereka.
Sejak AKPK ditubuhkan sehingga 31 Mac lalu, seramai 261,578 orang pelanggan telah menghadiri sesi kaunseling kewangan AKPK. Daripada jumlah ini, seramai 105,560 orang atau 40.4% telah memohon bantuan di bawah Program Pengurusan Kredit (PPK).
2. PPK atau Debt Management Programme (DMP)
Melalui program ini, AKPK membantu individu yang mempunyai masalah hutang untuk menstruktur dan menjadual semula hutang mereka serta membuat bayaran balik bulanan mengikut kemampuan.
Bagi tujuan ini, kedudukan kewangan peminjam akan disemak dan seterusnya pelan pembayaran hutang disediakan melalui perundingan dengan penyedia kredit mereka.
Kriteria kelayakan peminjam di bawah PPK adalah seperti berikut:
(i) Hanya pinjaman peribadi (bukan pinjaman perniagaan)
(ii) Mempunyai baki pendapatan yang positif selepas ditolak semua perbelanjaan
(iii) Jumlah pinjaman tidak melebihi RM2 juta
(iv) Peminjam tidak berada di bawah tindakan litigasi tahap lanjut
(v) Peminjam bukan seorang bankrap
(vi) Kemudahan pinjaman yang diperolehi daripada penyedia kredit yang ditentukan oleh BNM, iaitu:
* Bank-bank Komersil
* Bank-bank Islam
* Syarikat-syarikat Insurans Hayat
* Syarikat-syarikat Takaful Pengeluar-pengeluar Kad Kredit/Caj
* Koperasi-koperasi Terpilih
* Malaysia Building Society Berhad
* Institusi-institusi Kewangan Pembangunan.
Sepanjang tempoh penyertaan di dalam PPK, peminjam memperolehi ketenangan kerana tidak diganggu oleh penyedia kredit dan pemungut hutang. Namun demikian, peminjam berkenaan mestilah mengamalkan disiplin kewangan yang tinggi bagi memastikan kejayaan mereka untuk menyelesaikan hutang di bawah PPK.
Setakat 31 Mac 2014, seramai 96,867 orang individu telah diluluskan di bawah PPK. Daripada jumlah ini, seramai 5,165 orang telah berjaya menyelesaikan hutang mereka dengan jumlah pinjaman agregat RM203.1 juta. Sebahagian besar lagi peserta PPK, iaitu seramai 65,068 orang dengan jumlah pinjaman RM4.8 bilion, masih lagi aktif membuat pembayaran balik hutang mereka yang telah distruktur atau dijadual semula.
Bagi pinjaman tanpa cagaran, tempoh maksimum pembayaran balik adalah selama 10 tahun, manakala pinjaman bercagar pula tertakluk kepada persetujuan penyedia kredit.
Di samping PPK, AKPK juga menyediakan panduan-panduan berikut untuk membantu peminjam melunaskan bayaran hutang mereka:
(i) Panduan Urus Sendiri untuk Pelan Pemulihan Hutang - Panduan untuk berkomunikasi/berunding secara terus dengan pihak penyedia kredit berhubung dengan cadangan pembayaran balik hutang.
(ii) Cara Menyelesaikan Hutang Anda - Panduan tentang cara penyelesaian pinjaman satu persatu terutama bagi peminjam yang mempunyai beberapa pinjaman.
3. Pendidikan Kewangan
AKPK menyediakan program-program pendidikan kewangan tentang asas-asas pengurusan wang yang bijak serta tip meminjam dan penggunaan kredit secara bertanggungjawab terutamanya kepada golongan dewasa muda.
Program-program ini dilaksanakan melalui taklimat, seminar/bengkel, kempen jelajah dan pameran di seluruh negara serta promosi melalui media-media massa.
Bagi menyokong program-program ini, AKPK telah menerbitkan beberapa buku kewangan, iaitu Celik Wang - Pengurusan Wang Secara Bijak, POWER! - Pengurusan Wang Ringgit Anda dan buku komik kewangan. Bagi memastikan pencapaian yang meluas, taklimat-taklimat dan buku-buku kewangan AKPK diadakan dalam bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris. Setakat 31 Mac 2014, seramai 437,257 orang pengguna telah menghadiri pelbagai program pendidikan kewangan AKPK.
Pada masa ini, AKPK mempunyai 11 pejabat cawangan dan 10 pejabat kaunseling kredit di seluruh negara. Maklumat lanjut mengenai AKPK dan perkhidmatannya boleh diperolehi daripada sesawang www.akpk.org.my dan sebarang pertanyaan boleh dikemukakan melalui saluran-saluran berikut:
* Talian Bebas : 1800 88 2575
* Facebook : AKPKofficial
* Twitter : AKPK_POWER
* YouTube : AKPKTVC
* E mel : csd@akpk.org.my
PENULIS ialah Ketua Jabatan Komunikasi Korporat AKPK

Artikel dari Harian Metro, 24 April 2014
Kota Bharu: Mereka yang bermasalah menyelesaikan pinjaman bank boleh mendapatkan khidmat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai orang tengah untuk penstrukturan semula bayaran.
Ketua Kaunselor Kredit AKPK Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata, peranan AKPK membantu orang ramai yang berdepan masalah pengurusan kredit dan memberi maklumat lanjut mengenai perkara berkaitan menguruskan kewangan.
“Matlamat kami adalah mempromosikan pengurusan kewangan berhemah sebagai gaya hidup dan perkhidmatan kami diberikan percuma,” katanya ketika ditemui di gerai pameran AKPK sempena Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di sini, semalam.
Menurutnya, AKPK tidak melantik mana-mana individu sebagai ejen untuk berurusan dengan orang ramai.
“Menerusi pengurusan wang ringgit anda, kami menekankan enam topik iaitu pengurusan aliran tunai, asas meminjam, penggunaan kad kredit secara bijak, membeli kereta dan rumah serta pengurusan hutang anda,” katanya.
Mohd Rizauddin berkata, AKPK mempunyai kaunselor di setiap cawangan negeri dan lima kaunselor turut bertugas sepanjang penganjuran MSAM di RTC sehingga Ahad ini.
“Bagi pengunjung MSAM, kami memberikan perkhidmatan berhubung pendidikan kewangan dan pengurusan kad kredit secara berhemah.
“Asas meminjam sebenarnya tidak melebihi 40 peratus daripada pendapatan. Ini bermakna jika pendapatan RM1,000, hanya RM400 untuk kita membayar hutang seperti kereta, rumah dan pinjaman peribadi,” katanya.
Katanya, ramai individu khusus kakitangan kerajaan tidak tahu mengenai asas meminjam berikutan potongan dibenarkan sehingga 60 peratus.
“Apa yang disarankan sebenarnya tidak melebihi 40 peratus, jadi di MSAM pengunjung boleh menyemak laporan kredit terkini CCRIS mereka,” katanya.
Menurutnya, pengunjung juga boleh mengetahui lebih lanjut program pengurusan kredit AKPK sebagai orang tengah yang berbincang dengan bank untuk membantu penstrukturan semula pinjaman.
“Sebagai contoh, mereka yang mempunyai kereta yang ditarik atau dilelong dengan baki pinjaman RM20,000 atau sehingga RM100,000, boleh datang ke AKPK.
“Kita akan berbincang semula dengan bank untuk menetapkan jumlah bayaran bulanan mengikut aliran tunai berpatutan merujuk jumlah hutang dengan bank,” katanya.
Katanya, statistik AKPK di Kelantan menunjukkan, daripada Januari hingga Mac tahun ini, 116 orang menyertai program pengurusan kredit manakala program kaunseling mencatatkan 474 orang.
“Kita tidak meletakkan sasaran pengunjung tetapi mahu mereka yang mempunyai masalah kewangan berjumpa kita sebagai platform lebih dekat dengan orang ramai,” katanya.
Artikel dari Harian Metro, 24 April 2014
Kota Bharu: Mereka yang bermasalah menyelesaikan pinjaman bank boleh mendapatkan khidmat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai orang tengah untuk penstrukturan semula bayaran.
Ketua Kaunselor Kredit AKPK Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata, peranan AKPK membantu orang ramai yang berdepan masalah pengurusan kredit dan memberi maklumat lanjut mengenai perkara berkaitan menguruskan kewangan.
“Matlamat kami adalah mempromosikan pengurusan kewangan berhemah sebagai gaya hidup dan perkhidmatan kami diberikan percuma,” katanya ketika ditemui di gerai pameran AKPK sempena Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di sini, semalam.
Menurutnya, AKPK tidak melantik mana-mana individu sebagai ejen untuk berurusan dengan orang ramai.
“Menerusi pengurusan wang ringgit anda, kami menekankan enam topik iaitu pengurusan aliran tunai, asas meminjam, penggunaan kad kredit secara bijak, membeli kereta dan rumah serta pengurusan hutang anda,” katanya.
Mohd Rizauddin berkata, AKPK mempunyai kaunselor di setiap cawangan negeri dan lima kaunselor turut bertugas sepanjang penganjuran MSAM di RTC sehingga Ahad ini.
“Bagi pengunjung MSAM, kami memberikan perkhidmatan berhubung pendidikan kewangan dan pengurusan kad kredit secara berhemah.
“Asas meminjam sebenarnya tidak melebihi 40 peratus daripada pendapatan. Ini bermakna jika pendapatan RM1,000, hanya RM400 untuk kita membayar hutang seperti kereta, rumah dan pinjaman peribadi,” katanya.
Katanya, ramai individu khusus kakitangan kerajaan tidak tahu mengenai asas meminjam berikutan potongan dibenarkan sehingga 60 peratus.
“Apa yang disarankan sebenarnya tidak melebihi 40 peratus, jadi di MSAM pengunjung boleh menyemak laporan kredit terkini CCRIS mereka,” katanya.
Menurutnya, pengunjung juga boleh mengetahui lebih lanjut program pengurusan kredit AKPK sebagai orang tengah yang berbincang dengan bank untuk membantu penstrukturan semula pinjaman.
“Sebagai contoh, mereka yang mempunyai kereta yang ditarik atau dilelong dengan baki pinjaman RM20,000 atau sehingga RM100,000, boleh datang ke AKPK.
“Kita akan berbincang semula dengan bank untuk menetapkan jumlah bayaran bulanan mengikut aliran tunai berpatutan merujuk jumlah hutang dengan bank,” katanya.
Katanya, statistik AKPK di Kelantan menunjukkan, daripada Januari hingga Mac tahun ini, 116 orang menyertai program pengurusan kredit manakala program kaunseling mencatatkan 474 orang.
“Kita tidak meletakkan sasaran pengunjung tetapi mahu mereka yang mempunyai masalah kewangan berjumpa kita sebagai platform lebih dekat dengan orang ramai,” katanya.
Apr 24, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Harian Metro, 24 April 2014
Kota Bharu: Mereka yang bermasalah menyelesaikan pinjaman bank boleh mendapatkan khidmat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai orang tengah untuk penstrukturan semula bayaran.
Ketua Kaunselor Kredit AKPK Kelantan, Mohd Rizauddin Noor berkata, peranan AKPK membantu orang ramai yang berdepan masalah pengurusan kredit dan memberi maklumat lanjut mengenai perkara berkaitan menguruskan kewangan.
“Matlamat kami adalah mempromosikan pengurusan kewangan berhemah sebagai gaya hidup dan perkhidmatan kami diberikan percuma,” katanya ketika ditemui di gerai pameran AKPK sempena Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di sini, semalam.
Menurutnya, AKPK tidak melantik mana-mana individu sebagai ejen untuk berurusan dengan orang ramai.
“Menerusi pengurusan wang ringgit anda, kami menekankan enam topik iaitu pengurusan aliran tunai, asas meminjam, penggunaan kad kredit secara bijak, membeli kereta dan rumah serta pengurusan hutang anda,” katanya.
Mohd Rizauddin berkata, AKPK mempunyai kaunselor di setiap cawangan negeri dan lima kaunselor turut bertugas sepanjang penganjuran MSAM di RTC sehingga Ahad ini.
“Bagi pengunjung MSAM, kami memberikan perkhidmatan berhubung pendidikan kewangan dan pengurusan kad kredit secara berhemah.
“Asas meminjam sebenarnya tidak melebihi 40 peratus daripada pendapatan. Ini bermakna jika pendapatan RM1,000, hanya RM400 untuk kita membayar hutang seperti kereta, rumah dan pinjaman peribadi,” katanya.
Katanya, ramai individu khusus kakitangan kerajaan tidak tahu mengenai asas meminjam berikutan potongan dibenarkan sehingga 60 peratus.
“Apa yang disarankan sebenarnya tidak melebihi 40 peratus, jadi di MSAM pengunjung boleh menyemak laporan kredit terkini CCRIS mereka,” katanya.
Menurutnya, pengunjung juga boleh mengetahui lebih lanjut program pengurusan kredit AKPK sebagai orang tengah yang berbincang dengan bank untuk membantu penstrukturan semula pinjaman.
“Sebagai contoh, mereka yang mempunyai kereta yang ditarik atau dilelong dengan baki pinjaman RM20,000 atau sehingga RM100,000, boleh datang ke AKPK.
“Kita akan berbincang semula dengan bank untuk menetapkan jumlah bayaran bulanan mengikut aliran tunai berpatutan merujuk jumlah hutang dengan bank,” katanya.
Katanya, statistik AKPK di Kelantan menunjukkan, daripada Januari hingga Mac tahun ini, 116 orang menyertai program pengurusan kredit manakala program kaunseling mencatatkan 474 orang.
“Kita tidak meletakkan sasaran pengunjung tetapi mahu mereka yang mempunyai masalah kewangan berjumpa kita sebagai platform lebih dekat dengan orang ramai,” katanya.

Article from the Malay Mail, 24 April 2014
KUALA LUMPUR — Zul Aswat Hamdan will be able to fulfil his wish of attending the World Cup in Brazil after he emerged victorious in the Visa Malaysia Financial Football competition at Grand Hyatt yesterday.
The 36-year-old software developer from Nilai, Negri Sembilan won the grand prize after coming out on top over three rounds of financial literacy quizzes.
“My wife and I can’t wait to take a dip at Copacabana Beach,” Zul said.
In partnership with AKPK (Malaysia’s Credit Counselling and Debt Management Agency) and seven commercial banks, Visa Financial Football is a football-themed online game created by Visa to teach money management skills to the public.
The finalists were the top 10 players on the leaderboard at the end of the fiveweek campaign. Visa Country Manager Ng Kong Boon announced the competition will return for a third edition next year.
Article from the Malay Mail, 24 April 2014
KUALA LUMPUR — Zul Aswat Hamdan will be able to fulfil his wish of attending the World Cup in Brazil after he emerged victorious in the Visa Malaysia Financial Football competition at Grand Hyatt yesterday.
The 36-year-old software developer from Nilai, Negri Sembilan won the grand prize after coming out on top over three rounds of financial literacy quizzes.
“My wife and I can’t wait to take a dip at Copacabana Beach,” Zul said.
In partnership with AKPK (Malaysia’s Credit Counselling and Debt Management Agency) and seven commercial banks, Visa Financial Football is a football-themed online game created by Visa to teach money management skills to the public.
The finalists were the top 10 players on the leaderboard at the end of the fiveweek campaign. Visa Country Manager Ng Kong Boon announced the competition will return for a third edition next year.
Apr 24, 2014 | financialmanagement
Article from the Malay Mail, 24 April 2014
KUALA LUMPUR — Zul Aswat Hamdan will be able to fulfil his wish of attending the World Cup in Brazil after he emerged victorious in the Visa Malaysia Financial Football competition at Grand Hyatt yesterday.
The 36-year-old software developer from Nilai, Negri Sembilan won the grand prize after coming out on top over three rounds of financial literacy quizzes.
“My wife and I can’t wait to take a dip at Copacabana Beach,” Zul said.
In partnership with AKPK (Malaysia’s Credit Counselling and Debt Management Agency) and seven commercial banks, Visa Financial Football is a football-themed online game created by Visa to teach money management skills to the public.
The finalists were the top 10 players on the leaderboard at the end of the fiveweek campaign. Visa Country Manager Ng Kong Boon announced the competition will return for a third edition next year.

Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
KOTA BHARU 23 April - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
menyediakan perkhidmatan kaunselor secara bergilir-gilir bagi membolehkan pelanggan mendapat khidmat rundingan kewangan sepanjang Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) yang berakhir 27 April ini.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd. Rizauddin Noor berkata, orang ramai sewajarnya mengambil peluang tersebut terutama pada cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu.
Sepanjang minggu ini, kami sediakan lima orang kaunselor yang bertugas secara bergilir-gilir bagi membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat. Jadi, saya berharap orang ramai tidak melepaskan peluang ini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Beliau berkata, AKPK akan menjadikan MSAM 2014 sebagai platform untuk
memperluaskan peranan agensi tersebut kepada pelbagai lapisan masyarakat.
Bagaimanapun, katanya, sejak pembukaan cawangan-cawangan di seluruh negara, orang ramai semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah AKPK bagi membantu orang ramai menyelesaikan bebanan kewangan mereka.
Secara dasarnya, AKPK yang beroperasi pada April 2006 telah mencapai tahap membanggakan terutama selepas merintis usaha membuka cawangan di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu. Alor Setar dan Kota Bharu.
Peranan pembukaan pejabat-pejabat cawangan itu yang menempatkan kaunselor terlatih banyak membantu pelbagai golongan dan lapisan masyarakat daripada dibebani masalah hutang.
Sehingga 31 Mac 2014, lebih 261,578 pelanggan telah mendapat perkhidmatan kaunseling AKPK yang mana 105,560 daripadanya turut dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Daripada jumlah itu, 116 pelanggan adalah rakyat Kelantan yang turut mendapat manfaat di bawah program tersebut manakala 1,439 orang mendapatkan perkhidmatan kaunseling.
Mengulas tentang cabaran AKPK di peringkat cawangan katanya, pada peringkat awal orang ramai menganggap AKPK hanya menguruskan mereka yang bermasalah dari segi kewangan, tetapi lama-kelamaan ia semakin diterima di semua peringkat masyarakat.
Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
KOTA BHARU 23 April - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
menyediakan perkhidmatan kaunselor secara bergilir-gilir bagi membolehkan pelanggan mendapat khidmat rundingan kewangan sepanjang Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) yang berakhir 27 April ini.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd. Rizauddin Noor berkata, orang ramai sewajarnya mengambil peluang tersebut terutama pada cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu.
Sepanjang minggu ini, kami sediakan lima orang kaunselor yang bertugas secara bergilir-gilir bagi membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat. Jadi, saya berharap orang ramai tidak melepaskan peluang ini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Beliau berkata, AKPK akan menjadikan MSAM 2014 sebagai platform untuk
memperluaskan peranan agensi tersebut kepada pelbagai lapisan masyarakat.
Bagaimanapun, katanya, sejak pembukaan cawangan-cawangan di seluruh negara, orang ramai semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah AKPK bagi membantu orang ramai menyelesaikan bebanan kewangan mereka.
Secara dasarnya, AKPK yang beroperasi pada April 2006 telah mencapai tahap membanggakan terutama selepas merintis usaha membuka cawangan di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu. Alor Setar dan Kota Bharu.
Peranan pembukaan pejabat-pejabat cawangan itu yang menempatkan kaunselor terlatih banyak membantu pelbagai golongan dan lapisan masyarakat daripada dibebani masalah hutang.
Sehingga 31 Mac 2014, lebih 261,578 pelanggan telah mendapat perkhidmatan kaunseling AKPK yang mana 105,560 daripadanya turut dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Daripada jumlah itu, 116 pelanggan adalah rakyat Kelantan yang turut mendapat manfaat di bawah program tersebut manakala 1,439 orang mendapatkan perkhidmatan kaunseling.
Mengulas tentang cabaran AKPK di peringkat cawangan katanya, pada peringkat awal orang ramai menganggap AKPK hanya menguruskan mereka yang bermasalah dari segi kewangan, tetapi lama-kelamaan ia semakin diterima di semua peringkat masyarakat.
Apr 24, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Utusan Malaysia, 24 April 2014
KOTA BHARU 23 April - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
menyediakan perkhidmatan kaunselor secara bergilir-gilir bagi membolehkan pelanggan mendapat khidmat rundingan kewangan sepanjang Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) yang berakhir 27 April ini.
Ketua AKPK Cawangan Kelantan, Mohd. Rizauddin Noor berkata, orang ramai sewajarnya mengambil peluang tersebut terutama pada cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu.
Sepanjang minggu ini, kami sediakan lima orang kaunselor yang bertugas secara bergilir-gilir bagi membantu orang ramai yang ingin mendapatkan khidmat nasihat. Jadi, saya berharap orang ramai tidak melepaskan peluang ini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Beliau berkata, AKPK akan menjadikan MSAM 2014 sebagai platform untuk
memperluaskan peranan agensi tersebut kepada pelbagai lapisan masyarakat.
Bagaimanapun, katanya, sejak pembukaan cawangan-cawangan di seluruh negara, orang ramai semakin menyedari tentang perkhidmatan yang ditawarkan di bawah AKPK bagi membantu orang ramai menyelesaikan bebanan kewangan mereka.
Secara dasarnya, AKPK yang beroperasi pada April 2006 telah mencapai tahap membanggakan terutama selepas merintis usaha membuka cawangan di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Melaka, Ipoh, Kuantan, Kuala Terengganu. Alor Setar dan Kota Bharu.
Peranan pembukaan pejabat-pejabat cawangan itu yang menempatkan kaunselor terlatih banyak membantu pelbagai golongan dan lapisan masyarakat daripada dibebani masalah hutang.
Sehingga 31 Mac 2014, lebih 261,578 pelanggan telah mendapat perkhidmatan kaunseling AKPK yang mana 105,560 daripadanya turut dibantu melalui Program Pengurusan Kredit.
Daripada jumlah itu, 116 pelanggan adalah rakyat Kelantan yang turut mendapat manfaat di bawah program tersebut manakala 1,439 orang mendapatkan perkhidmatan kaunseling.
Mengulas tentang cabaran AKPK di peringkat cawangan katanya, pada peringkat awal orang ramai menganggap AKPK hanya menguruskan mereka yang bermasalah dari segi kewangan, tetapi lama-kelamaan ia semakin diterima di semua peringkat masyarakat.

Artikel dari Harian Metro, 28 April 2014
Kota Bharu: Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong, di sini, bukan hanya memberi impak positif kepada pengunjung, bahkan syarikat yang mengambil bahagian.
Mereka mengakui gembira menyertai MSAM 2014 yang bertemakan Pelaburan 360 PNB apabila berpeluang berkongsi maklumat dan mendidik masyarakat setempat mengenai kaedah perancangan kewangan terbaik dan manfaat pelaburan.
Pengurus Besar Bahagian Operasi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) Nor Fazleen Zakaria berkata, MSAM adalah platform terbaik untuk pihaknya mendekati orang ramai, khusus masyarakat Kelantan dalam menyampaikan maklumat berkaitan pelaburan dan pengurusan kredit.
“Ini acara cukup menarik perhatian ramai pengunjung dan ia dibuktikan apabila sepanjang lapan hari berkampung di sini, jumlah pengunjung mencecah 215,000 orang.
“Malah, kaunter AKPK kami turut mendapat sambutan menggalakkan apabila 400 pengunjung mendapatkan khidmat bantuan pada setiap hari sepanjang lapan hari berlangsungnya MSAM.
“Malah, jumlah ini bertambah menjelang cuti hujung minggu. Bagi AKPK, kami akan sentiasa berusaha mendekati orang ramai,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Wilayah Pahang, Kelantan dan Terengganu, Malayan Banking Berhad (MAYBANK) Abd Halim Lehan berkata, menerima manfaat daripada penganjuran MSAM kali ini yang memperkenalkan konsep baru yang lebih segar.
Artikel dari Harian Metro, 28 April 2014
Kota Bharu: Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong, di sini, bukan hanya memberi impak positif kepada pengunjung, bahkan syarikat yang mengambil bahagian.
Mereka mengakui gembira menyertai MSAM 2014 yang bertemakan Pelaburan 360 PNB apabila berpeluang berkongsi maklumat dan mendidik masyarakat setempat mengenai kaedah perancangan kewangan terbaik dan manfaat pelaburan.
Pengurus Besar Bahagian Operasi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) Nor Fazleen Zakaria berkata, MSAM adalah platform terbaik untuk pihaknya mendekati orang ramai, khusus masyarakat Kelantan dalam menyampaikan maklumat berkaitan pelaburan dan pengurusan kredit.
“Ini acara cukup menarik perhatian ramai pengunjung dan ia dibuktikan apabila sepanjang lapan hari berkampung di sini, jumlah pengunjung mencecah 215,000 orang.
“Malah, kaunter AKPK kami turut mendapat sambutan menggalakkan apabila 400 pengunjung mendapatkan khidmat bantuan pada setiap hari sepanjang lapan hari berlangsungnya MSAM.
“Malah, jumlah ini bertambah menjelang cuti hujung minggu. Bagi AKPK, kami akan sentiasa berusaha mendekati orang ramai,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Wilayah Pahang, Kelantan dan Terengganu, Malayan Banking Berhad (MAYBANK) Abd Halim Lehan berkata, menerima manfaat daripada penganjuran MSAM kali ini yang memperkenalkan konsep baru yang lebih segar.
Apr 28, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Harian Metro, 28 April 2014
Kota Bharu: Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong, di sini, bukan hanya memberi impak positif kepada pengunjung, bahkan syarikat yang mengambil bahagian.
Mereka mengakui gembira menyertai MSAM 2014 yang bertemakan Pelaburan 360 PNB apabila berpeluang berkongsi maklumat dan mendidik masyarakat setempat mengenai kaedah perancangan kewangan terbaik dan manfaat pelaburan.
Pengurus Besar Bahagian Operasi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) Nor Fazleen Zakaria berkata, MSAM adalah platform terbaik untuk pihaknya mendekati orang ramai, khusus masyarakat Kelantan dalam menyampaikan maklumat berkaitan pelaburan dan pengurusan kredit.
“Ini acara cukup menarik perhatian ramai pengunjung dan ia dibuktikan apabila sepanjang lapan hari berkampung di sini, jumlah pengunjung mencecah 215,000 orang.
“Malah, kaunter AKPK kami turut mendapat sambutan menggalakkan apabila 400 pengunjung mendapatkan khidmat bantuan pada setiap hari sepanjang lapan hari berlangsungnya MSAM.
“Malah, jumlah ini bertambah menjelang cuti hujung minggu. Bagi AKPK, kami akan sentiasa berusaha mendekati orang ramai,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Wilayah Pahang, Kelantan dan Terengganu, Malayan Banking Berhad (MAYBANK) Abd Halim Lehan berkata, menerima manfaat daripada penganjuran MSAM kali ini yang memperkenalkan konsep baru yang lebih segar.

Article from http://www.thestar.com.my/Business/SME/2014/04/28/Scoring-a-spectacular-goal-Financial-knowledge-leads-to-Brazil-trip-for-winner/?style=biz, 28 April 2014
Zul Aswat Hamdan emerged tops after pitting his financial literacy skills against nine other Malaysians in three rounds of competition over two hours to win the grand prize to watch the World Cup in Brazil.
Equipped with good financial literacy skills, the 36-year-old software developer from Nilai beat the other finalists to win the Visa Financial Football Malaysia 2014 competition recently.
The football-themed game of wits was organised by Visa in partnership with Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) and Visa’s bank partners – Aeon Credit Services, Bank Islam, MSN, Hong Leong Bank, Maybank, Public Bank and UOB.
In the interactive game, players were tested on their money management skills in terms of budgeting, savings, financial planning and decision-making through a set of multiple-choice questions with three difficulty levels to choose from.
Held online, players were awarded points based on correct answers, difficulty levels, as well as number of goals scored.
“The competition is a key part of our financial literacy drive to promote sound financial knowledge among Malaysians. I believe it could channel people’s passion for football into a meaningful way to learn about money management,” said Visa country manager (Malaysia) Ng Kong Boon.
AKPK CEO Koid Swee Lian said the competition serves as a fun platform to induce familiarisation to common banking jargons and practices.
“Having ample financial knowledge and skills can help people be financially prudent, and would better equip them with the necessary confidence when they enter into monetary transactions,” said Koid.
The 10 finalists were the top players on the leader board at the end of the five-week long online competition, held between Mac 12 and April 16, that had attracted some hundreds of participants.
Ng said Visa was pleased to sponsored the grand prize as the event coincides with this year’s World Cup.
First runner up Andrew Wong Kiong Chuang, 33, second runner up Kim Fatt Hee, 31, and seven other finalists also received prizes that comprised of Sony products as well as Adidas sports merchandise.
Article from http://www.thestar.com.my/Business/SME/2014/04/28/Scoring-a-spectacular-goal-Financial-knowledge-leads-to-Brazil-trip-for-winner/?style=biz, 28 April 2014
Zul Aswat Hamdan emerged tops after pitting his financial literacy skills against nine other Malaysians in three rounds of competition over two hours to win the grand prize to watch the World Cup in Brazil.
Equipped with good financial literacy skills, the 36-year-old software developer from Nilai beat the other finalists to win the Visa Financial Football Malaysia 2014 competition recently.
The football-themed game of wits was organised by Visa in partnership with Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) and Visa’s bank partners – Aeon Credit Services, Bank Islam, MSN, Hong Leong Bank, Maybank, Public Bank and UOB.
In the interactive game, players were tested on their money management skills in terms of budgeting, savings, financial planning and decision-making through a set of multiple-choice questions with three difficulty levels to choose from.
Held online, players were awarded points based on correct answers, difficulty levels, as well as number of goals scored.
“The competition is a key part of our financial literacy drive to promote sound financial knowledge among Malaysians. I believe it could channel people’s passion for football into a meaningful way to learn about money management,” said Visa country manager (Malaysia) Ng Kong Boon.
AKPK CEO Koid Swee Lian said the competition serves as a fun platform to induce familiarisation to common banking jargons and practices.
“Having ample financial knowledge and skills can help people be financially prudent, and would better equip them with the necessary confidence when they enter into monetary transactions,” said Koid.
The 10 finalists were the top players on the leader board at the end of the five-week long online competition, held between Mac 12 and April 16, that had attracted some hundreds of participants.
Ng said Visa was pleased to sponsored the grand prize as the event coincides with this year’s World Cup.
First runner up Andrew Wong Kiong Chuang, 33, second runner up Kim Fatt Hee, 31, and seven other finalists also received prizes that comprised of Sony products as well as Adidas sports merchandise.
Apr 28, 2014 | financialmanagement
Article from http://www.thestar.com.my/Business/SME/2014/04/28/Scoring-a-spectacular-goal-Financial-knowledge-leads-to-Brazil-trip-for-winner/?style=biz, 28 April 2014
Zul Aswat Hamdan emerged tops after pitting his financial literacy skills against nine other Malaysians in three rounds of competition over two hours to win the grand prize to watch the World Cup in Brazil.
Equipped with good financial literacy skills, the 36-year-old software developer from Nilai beat the other finalists to win the Visa Financial Football Malaysia 2014 competition recently.
The football-themed game of wits was organised by Visa in partnership with Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) and Visa’s bank partners – Aeon Credit Services, Bank Islam, MSN, Hong Leong Bank, Maybank, Public Bank and UOB.
In the interactive game, players were tested on their money management skills in terms of budgeting, savings, financial planning and decision-making through a set of multiple-choice questions with three difficulty levels to choose from.
Held online, players were awarded points based on correct answers, difficulty levels, as well as number of goals scored.
“The competition is a key part of our financial literacy drive to promote sound financial knowledge among Malaysians. I believe it could channel people’s passion for football into a meaningful way to learn about money management,” said Visa country manager (Malaysia) Ng Kong Boon.
AKPK CEO Koid Swee Lian said the competition serves as a fun platform to induce familiarisation to common banking jargons and practices.
“Having ample financial knowledge and skills can help people be financially prudent, and would better equip them with the necessary confidence when they enter into monetary transactions,” said Koid.
The 10 finalists were the top players on the leader board at the end of the five-week long online competition, held between Mac 12 and April 16, that had attracted some hundreds of participants.
Ng said Visa was pleased to sponsored the grand prize as the event coincides with this year’s World Cup.
First runner up Andrew Wong Kiong Chuang, 33, second runner up Kim Fatt Hee, 31, and seven other finalists also received prizes that comprised of Sony products as well as Adidas sports merchandise.

Article from the Sun Daily dated 28 April 2014
PETALING JAYA: Swiping the credit card is the simplest way to mounting debt and the fastest way to becoming a bankrupt.
Of the more than 100,000 people who sought the assistance of Credit Counseling and Debt Management Agency (AKPK) so far, 22.8% have been declared bankrupt due to poor financial management, Nanyang Siang Pau reported today.
AKPK financial education trainer Dr Desmond Chong said one does not need a guarantor or collateral to apply for a credit card. One can always apply for another card from another bank after using up all the credit of the current card, he said, adding that the process is simple and easy.
Chong told the daily that according to the AKPK statistics, of the 103,768 people who sought help with the agency as of end-February this year, poor financial management was the main reason why people went bankrupt, accounting for 22.8%.
He said lack of prudence in financial management results in people spending beyond their means and taking up fresh loans as they service old debts and this is the main reason for the high bankruptcy rate in the country.
Chong said greed, lifestyle and circumstances lead to borrowing by individuals.
He said because of greed, some borrow big amounts to invest or make fast bucks, others pursue a lavish lifestyle, and live beyond their means, whereas there are those who borrow money due to circumstances such as incurring high medical bills themselves or because of family members.
He said one should set aside a sum equivalent to three to six months of one's average monthly expenses for emergency purposes.
Article from the Sun Daily dated 28 April 2014
PETALING JAYA: Swiping the credit card is the simplest way to mounting debt and the fastest way to becoming a bankrupt.
Of the more than 100,000 people who sought the assistance of Credit Counseling and Debt Management Agency (AKPK) so far, 22.8% have been declared bankrupt due to poor financial management, Nanyang Siang Pau reported today.
AKPK financial education trainer Dr Desmond Chong said one does not need a guarantor or collateral to apply for a credit card. One can always apply for another card from another bank after using up all the credit of the current card, he said, adding that the process is simple and easy.
Chong told the daily that according to the AKPK statistics, of the 103,768 people who sought help with the agency as of end-February this year, poor financial management was the main reason why people went bankrupt, accounting for 22.8%.
He said lack of prudence in financial management results in people spending beyond their means and taking up fresh loans as they service old debts and this is the main reason for the high bankruptcy rate in the country.
Chong said greed, lifestyle and circumstances lead to borrowing by individuals.
He said because of greed, some borrow big amounts to invest or make fast bucks, others pursue a lavish lifestyle, and live beyond their means, whereas there are those who borrow money due to circumstances such as incurring high medical bills themselves or because of family members.
He said one should set aside a sum equivalent to three to six months of one's average monthly expenses for emergency purposes.
Apr 29, 2014 | financialmanagement
Article from the Sun Daily dated 28 April 2014
PETALING JAYA: Swiping the credit card is the simplest way to mounting debt and the fastest way to becoming a bankrupt.
Of the more than 100,000 people who sought the assistance of Credit Counseling and Debt Management Agency (AKPK) so far, 22.8% have been declared bankrupt due to poor financial management, Nanyang Siang Pau reported today.
AKPK financial education trainer Dr Desmond Chong said one does not need a guarantor or collateral to apply for a credit card. One can always apply for another card from another bank after using up all the credit of the current card, he said, adding that the process is simple and easy.
Chong told the daily that according to the AKPK statistics, of the 103,768 people who sought help with the agency as of end-February this year, poor financial management was the main reason why people went bankrupt, accounting for 22.8%.
He said lack of prudence in financial management results in people spending beyond their means and taking up fresh loans as they service old debts and this is the main reason for the high bankruptcy rate in the country.
Chong said greed, lifestyle and circumstances lead to borrowing by individuals.
He said because of greed, some borrow big amounts to invest or make fast bucks, others pursue a lavish lifestyle, and live beyond their means, whereas there are those who borrow money due to circumstances such as incurring high medical bills themselves or because of family members.
He said one should set aside a sum equivalent to three to six months of one's average monthly expenses for emergency purposes.
Archive
- January 2021 (3)
- November 2020 (2)
- October 2020 (1)
- September 2020 (2)
- August 2020 (2)
- July 2020 (1)
- June 2020 (2)
- May 2020 (2)
- April 2020 (4)
- March 2020 (1)
- February 2020 (1)
- November 2019 (1)
- October 2019 (3)
- September 2019 (3)
- August 2019 (2)
- July 2019 (2)
- June 2019 (2)
- May 2019 (1)
- April 2019 (1)
- March 2019 (1)
- February 2019 (3)
- January 2019 (3)
- November 2018 (4)
- October 2018 (2)
- September 2018 (4)
- August 2018 (2)
- July 2018 (1)
- June 2018 (1)
- May 2018 (2)
- April 2018 (2)
- March 2018 (1)
- February 2018 (2)
- January 2018 (6)
- July 2017 (1)
- June 2017 (5)
- May 2017 (4)
- April 2017 (6)
- March 2017 (1)
- January 2017 (2)
- December 2016 (3)
- November 2016 (6)
- October 2016 (8)
- September 2016 (2)
- August 2016 (8)
- July 2016 (2)
- May 2016 (1)
- March 2016 (1)
- February 2016 (11)
- January 2016 (2)
- December 2015 (6)
- October 2015 (6)
- September 2015 (4)
- August 2015 (7)
- July 2015 (6)
- June 2015 (6)
- May 2015 (6)
- April 2015 (6)
- February 2015 (5)
- January 2015 (2)
- December 2014 (22)
- November 2014 (9)
- October 2014 (10)
- September 2014 (3)
- August 2014 (8)
- July 2014 (5)
- June 2014 (6)
- May 2014 (2)
- April 2014 (10)
- March 2014 (13)
- February 2014 (23)
- January 2014 (16)
- December 2013 (1)
- October 2013 (7)
- August 2013 (16)
- July 2013 (13)
- June 2013 (2)
- May 2013 (1)
- March 2013 (5)
- February 2013 (4)
- January 2013 (6)
- December 2012 (6)
- November 2012 (11)
- October 2012 (17)
- September 2012 (5)
- August 2012 (14)
- July 2012 (3)
- May 2012 (1)
- April 2012 (5)
- February 2012 (2)
- January 2012 (3)
- December 2011 (3)
- November 2011 (2)
- October 2011 (3)
- September 2011 (4)
- April 2011 (6)
- February 2011 (3)
- January 2011 (1)
- June 2010 (2)
- May 2010 (3)
- February 2010 (1)
- January 2010 (1)
- December 2009 (1)
- November 2009 (2)
- September 2009 (1)
- August 2009 (1)
- July 2009 (2)
- June 2009 (1)
- October 2008 (1)
- July 2008 (1)
- May 2008 (1)
- April 2008 (1)
- November 2007 (1)
- August 2007 (1)
- June 2007 (1)
- January 2007 (3)