
Artikel dari Sinar Harian, 3 November 2014
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menandatangani memorandum persefahaman bersama Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) bertujuan membolehkan peserta (sahabat) memperoleh kemahiran dan peluang ilmu celik kewangan serta garis panduan dalam menguruskan kewangan untuk tujuan perniagaan mereka.
Menerusi satu kenyataan media AKPK berkata, selain itu, program kolaborasi tersebut untuk mempromosikan pendidikan kewangan melalui kerjasama tanggung jawab sosial korporat untuk AKPK dalam mempromosikan pendidikan kewangan, membantu peserta AIM dalam menguruskan kewangan perniagaan mereka serta untuk memantau pra aliran tunai mereka dan pasca program.
AKPK dan AIM bersama pelajar dari Universiti Taylor’s mengadakan program inisiatif khidmat masyarakat untuk memastikan peserta program itu mampu mengekalkan atau menjana pendapatan yang lebih bagi menampung kos sara hidup yang kian meningkat.
Selain itu, dengan usaha sama berkenaan, ia dapat meningkatkan kesedaran, sokongan dan kerjasama semua pihak dalam bidang pengurusan kewangan peribadi dengan hasrat melahirkan individu yang bijak menguruskan wang serta arif mengenai selok belok kemudahan perbankan persendirian.
Artikel dari Sinar Harian, 3 November 2014
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menandatangani memorandum persefahaman bersama Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) bertujuan membolehkan peserta (sahabat) memperoleh kemahiran dan peluang ilmu celik kewangan serta garis panduan dalam menguruskan kewangan untuk tujuan perniagaan mereka.
Menerusi satu kenyataan media AKPK berkata, selain itu, program kolaborasi tersebut untuk mempromosikan pendidikan kewangan melalui kerjasama tanggung jawab sosial korporat untuk AKPK dalam mempromosikan pendidikan kewangan, membantu peserta AIM dalam menguruskan kewangan perniagaan mereka serta untuk memantau pra aliran tunai mereka dan pasca program.
AKPK dan AIM bersama pelajar dari Universiti Taylor’s mengadakan program inisiatif khidmat masyarakat untuk memastikan peserta program itu mampu mengekalkan atau menjana pendapatan yang lebih bagi menampung kos sara hidup yang kian meningkat.
Selain itu, dengan usaha sama berkenaan, ia dapat meningkatkan kesedaran, sokongan dan kerjasama semua pihak dalam bidang pengurusan kewangan peribadi dengan hasrat melahirkan individu yang bijak menguruskan wang serta arif mengenai selok belok kemudahan perbankan persendirian.
Nov 04, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Sinar Harian, 3 November 2014
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menandatangani memorandum persefahaman bersama Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) bertujuan membolehkan peserta (sahabat) memperoleh kemahiran dan peluang ilmu celik kewangan serta garis panduan dalam menguruskan kewangan untuk tujuan perniagaan mereka.
Menerusi satu kenyataan media AKPK berkata, selain itu, program kolaborasi tersebut untuk mempromosikan pendidikan kewangan melalui kerjasama tanggung jawab sosial korporat untuk AKPK dalam mempromosikan pendidikan kewangan, membantu peserta AIM dalam menguruskan kewangan perniagaan mereka serta untuk memantau pra aliran tunai mereka dan pasca program.
AKPK dan AIM bersama pelajar dari Universiti Taylor’s mengadakan program inisiatif khidmat masyarakat untuk memastikan peserta program itu mampu mengekalkan atau menjana pendapatan yang lebih bagi menampung kos sara hidup yang kian meningkat.
Selain itu, dengan usaha sama berkenaan, ia dapat meningkatkan kesedaran, sokongan dan kerjasama semua pihak dalam bidang pengurusan kewangan peribadi dengan hasrat melahirkan individu yang bijak menguruskan wang serta arif mengenai selok belok kemudahan perbankan persendirian.

Artikel dari Utusan Borneo, 19 November 2014
>> Orang ramai diminta berurusan terus dengan kakitangan AKPK tanpa sebarang bayaran
KUANTAN: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
“Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini semalam.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
“Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
“Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
“Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis,” katanya. — Bernama
Artikel dari Utusan Borneo, 19 November 2014
>> Orang ramai diminta berurusan terus dengan kakitangan AKPK tanpa sebarang bayaran
KUANTAN: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
“Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini semalam.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
“Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
“Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
“Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis,” katanya. — Bernama
Nov 20, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Utusan Borneo, 19 November 2014
>> Orang ramai diminta berurusan terus dengan kakitangan AKPK tanpa sebarang bayaran
KUANTAN: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
“Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini semalam.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
“Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
“Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
“Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis,” katanya. — Bernama

Artikel dari Sinar Harian, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya. - Bernama
Artikel dari Sinar Harian, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya. - Bernama
Nov 20, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Sinar Harian, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian tersebut tidak berulang selain bagi menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang sahaja kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya. - Bernama

Artikel dari Utusan Malaysia, 19 Nov 2014
KUANTAN 19 Nov. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya. - BERNAMA
Artikel dari Utusan Malaysia, 19 Nov 2014
KUANTAN 19 Nov. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya. - BERNAMA
Nov 20, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Utusan Malaysia, 19 Nov 2014
KUANTAN 19 Nov. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya. - BERNAMA

Artikel dari BERNAMA, 19 November 2014
KUANTAN, 19 Nov (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafikan melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini pada Rabu.
Azman berkata antara aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian itu tidak berulang selain menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya.
-- BERNAMA
Artikel dari BERNAMA, 19 November 2014
KUANTAN, 19 Nov (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafikan melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini pada Rabu.
Azman berkata antara aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian itu tidak berulang selain menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya.
-- BERNAMA
Nov 20, 2014 | financialmanagement
Artikel dari BERNAMA, 19 November 2014
KUANTAN, 19 Nov (Bernama) -- Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafikan melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata kebelakangan ini, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini pada Rabu.
Azman berkata antara aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma.
"Kita komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberi khidmat nasihat dalam menangani masalah bebanan hutang.
"Oleh itu orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran," katanya.
Beliau berkata pemantauan berterusan akan dibuat dan tindakan susulan akan diambil agar kejadian itu tidak berulang selain menjaga nama baik AKPK.
Di samping itu, beliau mahu masyarakat mengubah persepsi bahawa AKPK hanya khusus kepada golongan berhutang kerana agensi berkenaan turut memainkan peranan membantu memantapkan lagi ekonomi selain memberi khidmat nasihat dalam pelaburan kewangan.
"Kita mahu masyarakat menguruskan kewangan dengan bijak dan sistematik selain mengelak daripada menjadi mangsa bebanan hutang yang boleh menyebabkan diisytihar muflis," katanya.
-- BERNAMA

Artikel dari Kosmo!, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma. - Bernama
Artikel dari Kosmo!, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma. - Bernama
Nov 20, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Kosmo!, 19 November 2014
KUANTAN - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menafi melantik individu atau orang tengah dalam membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK, Azman Hasim berkata, kebelakangan ini pihaknya menerima aduan daripada orang ramai yang terpedaya sehingga terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka jika ingin mendapatkan khidmat AKPK.
"Orang tengah itu akan menelefon mangsanya secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran yang dikenakan boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman," katanya kepada pemberita selepas taklimat AKPK bersama kakitangan swasta dan agensi kerajaan di sini hari ini.
Azman berkata, dalam aduan yang diterima, ada individu yang terpaksa membayar sehingga RM10,000 untuk perkhidmatan jika pinjaman mereka berjumlah RM100,000 sedangkan AKPK tidak mengenakan sebarang caj bagi setiap perkhidmatannya.
Beliau berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan secara percuma. - Bernama

Artikel dari Harian Metro, 20 November 2014
Kuantan: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) tidak melantik individu atau pihak ketiga sebagai orang tengah bagi membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan bagi pihaknya.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata hampir setiap bulan pihaknya menerima aduan orang ramai yang terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka selepas menggunakan khidmat AKPK.
Katanya situasi itu berlaku apabila orang ramai lebih cenderung menggunakan khidmat orang tengah daripada berurusan secara langsung dengan pihak AKPK dalam mendapatkan khidmat nasihat kewangan.
“Kami terima banyak aduan mengenai orang tengah yang mengambil kesempatan mengenakan bayaran tertentu hanya semata-mata untuk mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
“Orang tengah itu akan menghubungi mangsa secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran dikenakan mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya ketika ditemui, semalam.
Azman berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan adalah percuma.
“Kami komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberikan khidmat nasihat menangani masalah bebanan hutang.
“Perkhidmatan disediakan percuma dan tiada bayaran dikenakan. Oleh itu, orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya ada memantau individu atau pihak yang cuba mengambil kesempatan dan tindakan susulan akan diambil dalam masa terdekat.
Artikel dari Harian Metro, 20 November 2014
Kuantan: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) tidak melantik individu atau pihak ketiga sebagai orang tengah bagi membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan bagi pihaknya.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata hampir setiap bulan pihaknya menerima aduan orang ramai yang terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka selepas menggunakan khidmat AKPK.
Katanya situasi itu berlaku apabila orang ramai lebih cenderung menggunakan khidmat orang tengah daripada berurusan secara langsung dengan pihak AKPK dalam mendapatkan khidmat nasihat kewangan.
“Kami terima banyak aduan mengenai orang tengah yang mengambil kesempatan mengenakan bayaran tertentu hanya semata-mata untuk mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
“Orang tengah itu akan menghubungi mangsa secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran dikenakan mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya ketika ditemui, semalam.
Azman berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan adalah percuma.
“Kami komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberikan khidmat nasihat menangani masalah bebanan hutang.
“Perkhidmatan disediakan percuma dan tiada bayaran dikenakan. Oleh itu, orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya ada memantau individu atau pihak yang cuba mengambil kesempatan dan tindakan susulan akan diambil dalam masa terdekat.
Nov 21, 2014 | financialmanagement
Artikel dari Harian Metro, 20 November 2014
Kuantan: Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) tidak melantik individu atau pihak ketiga sebagai orang tengah bagi membantu masyarakat mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan bagi pihaknya.
Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat AKPK Azman Hasim berkata hampir setiap bulan pihaknya menerima aduan orang ramai yang terpaksa membayar lima hingga 10 peratus daripada jumlah pinjaman mereka selepas menggunakan khidmat AKPK.
Katanya situasi itu berlaku apabila orang ramai lebih cenderung menggunakan khidmat orang tengah daripada berurusan secara langsung dengan pihak AKPK dalam mendapatkan khidmat nasihat kewangan.
“Kami terima banyak aduan mengenai orang tengah yang mengambil kesempatan mengenakan bayaran tertentu hanya semata-mata untuk mendapatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan.
“Orang tengah itu akan menghubungi mangsa secara rawak dan jika bersetuju menggunakan khidmatnya, pelanggan akan dibawa ke AKPK untuk mendapatkan khidmat nasihat namun bayaran dikenakan mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jumlah pinjaman,” katanya ketika ditemui, semalam.
Azman berkata, orang ramai sepatutnya berurusan terus dengan kakitangan AKPK dengan mengunjungi pejabat berhampiran kerana semua perkhidmatan disediakan adalah percuma.
“Kami komited membantu orang ramai dalam menguruskan kewangan masing-masing secara bijak dan sistematik termasuk memberikan khidmat nasihat menangani masalah bebanan hutang.
“Perkhidmatan disediakan percuma dan tiada bayaran dikenakan. Oleh itu, orang ramai jangan mudah terpedaya jika ada pihak tertentu cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya ada memantau individu atau pihak yang cuba mengambil kesempatan dan tindakan susulan akan diambil dalam masa terdekat.

Article from BERNAMA, 21 November 2014
KOTA KINABALU, Nov 21 (Bernama) -- Wong (not his real name) was once a businessman mired in debts. He lived through a nightmare, pondering how to free himself from the debts.
The creditors were pushing him to the corner and he faced the prospect of losing all his assets and becoming a bankrupt.
However, Wong could count his blessings as he could turn to a party in his hour of need.
And the agency is the Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK), which was set up in April 2006.
After seeking advice from AKPK, an agency under Bank Negara Malaysia (BNM), Wong has come a long way in settling his debt with monthly instalments of RM6,000 compared with RM20,000 before his debts were restructured.
Aziz (not his real name), a taxi driver, was also in a similar predicament.
He raked up a considerable amount of debts through his seven credit cards, though each card's limit was only between RM3,000 and RM4,000.
However, his small earning as a taxi driver was not sufficient to cover the monthly repayments. Aziz's misery ended with AKPK's help.
Wong and Aziz are among the 271,694 individuals who had sought financial counselling from the agency.
AKPK has helped thousands of people trapped in debt though its counselling and financial management programmes.
AKPK's head of credit counselling for Sabah, Idris Kasim, said the agency's role went beyond helping people settle debts.
"The agency also disseminates knowledge in prudent financial management to help people better manage their finances and live within their means while achieving their goals in life," he told Bernama
AKPK would discuss with the individual on ways to manage his money and cash assets, plan a budget and manage debts effectively and invest in secured saving and investing schemes, he said.
"However, AKPK's role in helping people settle their debts with financial institutions through Credit Management Programme is what sought-after by many," he said.
Idris said AKPK would help individuals restructure the debts and reschedule their repayments.
"The debt repayment scheme proposed by AKPK is normally well-received by the financial institutions. It is often the banks are the ones who refer them to us (AKPK).
"The credit management programme is a once-only privilege. Meaning, successful individuals accepted into the programme have to show their commitment in repaying the debts within the stipulated period," he said.
He said the programme was for those debtors who had yet to undergo court action that included foreclosure on their assets and that the debtor was in no position to manage his/her debt.
Also, those who apply for the programme must have sufficient income to pay for the rescheduled installments and that their debts have to be unsecured and made with financial institutions under BNM, he said.
As for those in Sabah, they can contact AKPK through 088-538355 or visit the agency's branch at 1st Floor, Bangunan Bank Negara Malaysia, Kota Kinabalu.
They could also go to AKPK Counselling Centre at First Floor, HSBC Bank Malaysia Bhd in Sandakan on the every third Monday of the month or AKPK Counselling Centre in Tawau on First Floor, RHB Bank Tawau, Kompleks Fajar on every third Friday of the month.
-- BERNAMA
Article from BERNAMA, 21 November 2014
KOTA KINABALU, Nov 21 (Bernama) -- Wong (not his real name) was once a businessman mired in debts. He lived through a nightmare, pondering how to free himself from the debts.
The creditors were pushing him to the corner and he faced the prospect of losing all his assets and becoming a bankrupt.
However, Wong could count his blessings as he could turn to a party in his hour of need.
And the agency is the Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK), which was set up in April 2006.
After seeking advice from AKPK, an agency under Bank Negara Malaysia (BNM), Wong has come a long way in settling his debt with monthly instalments of RM6,000 compared with RM20,000 before his debts were restructured.
Aziz (not his real name), a taxi driver, was also in a similar predicament.
He raked up a considerable amount of debts through his seven credit cards, though each card's limit was only between RM3,000 and RM4,000.
However, his small earning as a taxi driver was not sufficient to cover the monthly repayments. Aziz's misery ended with AKPK's help.
Wong and Aziz are among the 271,694 individuals who had sought financial counselling from the agency.
AKPK has helped thousands of people trapped in debt though its counselling and financial management programmes.
AKPK's head of credit counselling for Sabah, Idris Kasim, said the agency's role went beyond helping people settle debts.
"The agency also disseminates knowledge in prudent financial management to help people better manage their finances and live within their means while achieving their goals in life," he told Bernama
AKPK would discuss with the individual on ways to manage his money and cash assets, plan a budget and manage debts effectively and invest in secured saving and investing schemes, he said.
"However, AKPK's role in helping people settle their debts with financial institutions through Credit Management Programme is what sought-after by many," he said.
Idris said AKPK would help individuals restructure the debts and reschedule their repayments.
"The debt repayment scheme proposed by AKPK is normally well-received by the financial institutions. It is often the banks are the ones who refer them to us (AKPK).
"The credit management programme is a once-only privilege. Meaning, successful individuals accepted into the programme have to show their commitment in repaying the debts within the stipulated period," he said.
He said the programme was for those debtors who had yet to undergo court action that included foreclosure on their assets and that the debtor was in no position to manage his/her debt.
Also, those who apply for the programme must have sufficient income to pay for the rescheduled installments and that their debts have to be unsecured and made with financial institutions under BNM, he said.
As for those in Sabah, they can contact AKPK through 088-538355 or visit the agency's branch at 1st Floor, Bangunan Bank Negara Malaysia, Kota Kinabalu.
They could also go to AKPK Counselling Centre at First Floor, HSBC Bank Malaysia Bhd in Sandakan on the every third Monday of the month or AKPK Counselling Centre in Tawau on First Floor, RHB Bank Tawau, Kompleks Fajar on every third Friday of the month.
-- BERNAMA
Nov 24, 2014 | financialmanagement
Article from BERNAMA, 21 November 2014
KOTA KINABALU, Nov 21 (Bernama) -- Wong (not his real name) was once a businessman mired in debts. He lived through a nightmare, pondering how to free himself from the debts.
The creditors were pushing him to the corner and he faced the prospect of losing all his assets and becoming a bankrupt.
However, Wong could count his blessings as he could turn to a party in his hour of need.
And the agency is the Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK), which was set up in April 2006.
After seeking advice from AKPK, an agency under Bank Negara Malaysia (BNM), Wong has come a long way in settling his debt with monthly instalments of RM6,000 compared with RM20,000 before his debts were restructured.
Aziz (not his real name), a taxi driver, was also in a similar predicament.
He raked up a considerable amount of debts through his seven credit cards, though each card's limit was only between RM3,000 and RM4,000.
However, his small earning as a taxi driver was not sufficient to cover the monthly repayments. Aziz's misery ended with AKPK's help.
Wong and Aziz are among the 271,694 individuals who had sought financial counselling from the agency.
AKPK has helped thousands of people trapped in debt though its counselling and financial management programmes.
AKPK's head of credit counselling for Sabah, Idris Kasim, said the agency's role went beyond helping people settle debts.
"The agency also disseminates knowledge in prudent financial management to help people better manage their finances and live within their means while achieving their goals in life," he told Bernama
AKPK would discuss with the individual on ways to manage his money and cash assets, plan a budget and manage debts effectively and invest in secured saving and investing schemes, he said.
"However, AKPK's role in helping people settle their debts with financial institutions through Credit Management Programme is what sought-after by many," he said.
Idris said AKPK would help individuals restructure the debts and reschedule their repayments.
"The debt repayment scheme proposed by AKPK is normally well-received by the financial institutions. It is often the banks are the ones who refer them to us (AKPK).
"The credit management programme is a once-only privilege. Meaning, successful individuals accepted into the programme have to show their commitment in repaying the debts within the stipulated period," he said.
He said the programme was for those debtors who had yet to undergo court action that included foreclosure on their assets and that the debtor was in no position to manage his/her debt.
Also, those who apply for the programme must have sufficient income to pay for the rescheduled installments and that their debts have to be unsecured and made with financial institutions under BNM, he said.
As for those in Sabah, they can contact AKPK through 088-538355 or visit the agency's branch at 1st Floor, Bangunan Bank Negara Malaysia, Kota Kinabalu.
They could also go to AKPK Counselling Centre at First Floor, HSBC Bank Malaysia Bhd in Sandakan on the every third Monday of the month or AKPK Counselling Centre in Tawau on First Floor, RHB Bank Tawau, Kompleks Fajar on every third Friday of the month.
-- BERNAMA

Article from The Star dated 25 November 2014
KUANTAN: The Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) has never appointed any third-party agents and will never charge for its services, said its corporate services division general manager Azman Hasim.
He said AKPK had received numerous complaints from the public that third-party agents, claiming to act on behalf of the agency, were charging exorbitant fees for consultancy services.
“These agents will usually cold call people and coax information from them. If the person fits the profile, the agent will say they are representing AKPK and offer their restructuring plan services.
“However, when the agent has collected the fees, they will simply redirect the customer to AKPK,” Azman said after holding a talk for financial institutions, government and private organisations and the media here recently.
While it was legal to provide consultancy services, it was wrong to misrepresent AKPK, he said.
“It is giving the impression that AKPK is charging a fee when the truth is the services we offer are free of charge,” said Azman.
He said the third-party agents would usually charge 5% to 10% of the customer’s total outstanding loan and this would only add to the burden the customer already had.
“Please deal with us directly. Why pay for something you can get for free? Any kind of deals with AKPK should be conducted at our offices. I strongly encourage meeting our officers face-to-face to avoid getting duped,” he said.
On another matter, Azman said AKPK was undergoing a brand positioning as an agency that could improve one’s personal financial management through its financial counselling, debt management programme and financial education services.
“We want the public to be aware that our services are not for those with financial difficulties only but also for those who wants to improve their financial management knowledge in view of the increased cost of living, subsidy rationalisation and the implementation of the goods and services tax soon,” he said.
Azman said rather than focusing on loan restructuring, the agency wanted to prevent it from happening in the first place by instilling efficiency in managing finances.
Article from The Star dated 25 November 2014
KUANTAN: The Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) has never appointed any third-party agents and will never charge for its services, said its corporate services division general manager Azman Hasim.
He said AKPK had received numerous complaints from the public that third-party agents, claiming to act on behalf of the agency, were charging exorbitant fees for consultancy services.
“These agents will usually cold call people and coax information from them. If the person fits the profile, the agent will say they are representing AKPK and offer their restructuring plan services.
“However, when the agent has collected the fees, they will simply redirect the customer to AKPK,” Azman said after holding a talk for financial institutions, government and private organisations and the media here recently.
While it was legal to provide consultancy services, it was wrong to misrepresent AKPK, he said.
“It is giving the impression that AKPK is charging a fee when the truth is the services we offer are free of charge,” said Azman.
He said the third-party agents would usually charge 5% to 10% of the customer’s total outstanding loan and this would only add to the burden the customer already had.
“Please deal with us directly. Why pay for something you can get for free? Any kind of deals with AKPK should be conducted at our offices. I strongly encourage meeting our officers face-to-face to avoid getting duped,” he said.
On another matter, Azman said AKPK was undergoing a brand positioning as an agency that could improve one’s personal financial management through its financial counselling, debt management programme and financial education services.
“We want the public to be aware that our services are not for those with financial difficulties only but also for those who wants to improve their financial management knowledge in view of the increased cost of living, subsidy rationalisation and the implementation of the goods and services tax soon,” he said.
Azman said rather than focusing on loan restructuring, the agency wanted to prevent it from happening in the first place by instilling efficiency in managing finances.
Nov 26, 2014 | financialmanagement
Article from The Star dated 25 November 2014
KUANTAN: The Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) has never appointed any third-party agents and will never charge for its services, said its corporate services division general manager Azman Hasim.
He said AKPK had received numerous complaints from the public that third-party agents, claiming to act on behalf of the agency, were charging exorbitant fees for consultancy services.
“These agents will usually cold call people and coax information from them. If the person fits the profile, the agent will say they are representing AKPK and offer their restructuring plan services.
“However, when the agent has collected the fees, they will simply redirect the customer to AKPK,” Azman said after holding a talk for financial institutions, government and private organisations and the media here recently.
While it was legal to provide consultancy services, it was wrong to misrepresent AKPK, he said.
“It is giving the impression that AKPK is charging a fee when the truth is the services we offer are free of charge,” said Azman.
He said the third-party agents would usually charge 5% to 10% of the customer’s total outstanding loan and this would only add to the burden the customer already had.
“Please deal with us directly. Why pay for something you can get for free? Any kind of deals with AKPK should be conducted at our offices. I strongly encourage meeting our officers face-to-face to avoid getting duped,” he said.
On another matter, Azman said AKPK was undergoing a brand positioning as an agency that could improve one’s personal financial management through its financial counselling, debt management programme and financial education services.
“We want the public to be aware that our services are not for those with financial difficulties only but also for those who wants to improve their financial management knowledge in view of the increased cost of living, subsidy rationalisation and the implementation of the goods and services tax soon,” he said.
Azman said rather than focusing on loan restructuring, the agency wanted to prevent it from happening in the first place by instilling efficiency in managing finances.
Archive
- January 2021 (4)
- November 2020 (2)
- October 2020 (1)
- September 2020 (2)
- August 2020 (2)
- July 2020 (1)
- June 2020 (2)
- May 2020 (2)
- April 2020 (4)
- March 2020 (1)
- February 2020 (1)
- November 2019 (1)
- October 2019 (3)
- September 2019 (3)
- August 2019 (2)
- July 2019 (2)
- June 2019 (2)
- May 2019 (1)
- April 2019 (1)
- March 2019 (1)
- February 2019 (3)
- January 2019 (3)
- November 2018 (4)
- October 2018 (2)
- September 2018 (4)
- August 2018 (2)
- July 2018 (1)
- June 2018 (1)
- May 2018 (2)
- April 2018 (2)
- March 2018 (1)
- February 2018 (2)
- January 2018 (6)
- July 2017 (1)
- June 2017 (5)
- May 2017 (4)
- April 2017 (6)
- March 2017 (1)
- January 2017 (2)
- December 2016 (3)
- November 2016 (6)
- October 2016 (8)
- September 2016 (2)
- August 2016 (8)
- July 2016 (2)
- May 2016 (1)
- March 2016 (1)
- February 2016 (11)
- January 2016 (2)
- December 2015 (6)
- October 2015 (6)
- September 2015 (4)
- August 2015 (7)
- July 2015 (6)
- June 2015 (6)
- May 2015 (6)
- April 2015 (6)
- February 2015 (5)
- January 2015 (2)
- December 2014 (22)
- November 2014 (9)
- October 2014 (10)
- September 2014 (3)
- August 2014 (8)
- July 2014 (5)
- June 2014 (6)
- May 2014 (2)
- April 2014 (10)
- March 2014 (13)
- February 2014 (23)
- January 2014 (16)
- December 2013 (1)
- October 2013 (7)
- August 2013 (16)
- July 2013 (13)
- June 2013 (2)
- May 2013 (1)
- March 2013 (5)
- February 2013 (4)
- January 2013 (6)
- December 2012 (6)
- November 2012 (11)
- October 2012 (17)
- September 2012 (5)
- August 2012 (14)
- July 2012 (3)
- May 2012 (1)
- April 2012 (5)
- February 2012 (2)
- January 2012 (3)
- December 2011 (3)
- November 2011 (2)
- October 2011 (3)
- September 2011 (4)
- April 2011 (6)
- February 2011 (3)
- January 2011 (1)
- June 2010 (2)
- May 2010 (3)
- February 2010 (1)
- January 2010 (1)
- December 2009 (1)
- November 2009 (2)
- September 2009 (1)
- August 2009 (1)
- July 2009 (2)
- June 2009 (1)
- October 2008 (1)
- July 2008 (1)
- May 2008 (1)
- April 2008 (1)
- November 2007 (1)
- August 2007 (1)
- June 2007 (1)
- January 2007 (3)