
SHAH ALAM - Kerajaan telah mengadakan satu perbincangan meja bulat, hari ini, bagi mencari titik persefahaman antara Jabatan Insolvensi Malaysia (MDL) bersama Bank Negara Malaysia bertujuan bagi memberi gambaran mengenai pindaan di dalam Akta Insolvensi 1967.
Turut bersama dalam rundingan itu adalah Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) serta Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia.
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said yang mempengerusikan rundingan itu berkata, rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi kedua-dua belah pihak untuk mencari titik persefahaman dalam menyelesaikan masalah kebankrapan di negara ini.
Menurutnya, antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (VA), kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir MDL melebihi 15 tahun.
“Selain itu, saya turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
“Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Tambah Azalina, selain itu, kerjasama yang baik daripada pihak bank diharapkan untuk membenarkan mekanisme penyelamat digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama dalam rundingan itu, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MDL, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy dan Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir.
SHAH ALAM - Kerajaan telah mengadakan satu perbincangan meja bulat, hari ini, bagi mencari titik persefahaman antara Jabatan Insolvensi Malaysia (MDL) bersama Bank Negara Malaysia bertujuan bagi memberi gambaran mengenai pindaan di dalam Akta Insolvensi 1967.
Turut bersama dalam rundingan itu adalah Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) serta Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia.
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said yang mempengerusikan rundingan itu berkata, rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi kedua-dua belah pihak untuk mencari titik persefahaman dalam menyelesaikan masalah kebankrapan di negara ini.
Menurutnya, antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (VA), kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir MDL melebihi 15 tahun.
“Selain itu, saya turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
“Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Tambah Azalina, selain itu, kerjasama yang baik daripada pihak bank diharapkan untuk membenarkan mekanisme penyelamat digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama dalam rundingan itu, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MDL, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy dan Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir.
Jan 16, 2018 | SinarOnline
SHAH ALAM - Kerajaan telah mengadakan satu perbincangan meja bulat, hari ini, bagi mencari titik persefahaman antara Jabatan Insolvensi Malaysia (MDL) bersama Bank Negara Malaysia bertujuan bagi memberi gambaran mengenai pindaan di dalam Akta Insolvensi 1967.
Turut bersama dalam rundingan itu adalah Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) serta Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia.
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said yang mempengerusikan rundingan itu berkata, rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi kedua-dua belah pihak untuk mencari titik persefahaman dalam menyelesaikan masalah kebankrapan di negara ini.
Menurutnya, antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (VA), kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir MDL melebihi 15 tahun.
“Selain itu, saya turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
“Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Tambah Azalina, selain itu, kerjasama yang baik daripada pihak bank diharapkan untuk membenarkan mekanisme penyelamat digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama dalam rundingan itu, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MDL, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy dan Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir.

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengadakan rundingan meja bulat yang membabitkan Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dan Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia berkenaan isu-isu berkaitan kebankrapan.
"Rundingan meja bulat ini bertujuan memberi gambaran yang lebih jelas kepada pihak bank mengenai pindaan-pindaan yang telah dibuat Kerajaan di dalam Akta Insolvensi 1967," katanya.
"Rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi oleh pihak-pihak yang berkenaan."
Isu-isu teknikal
Antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (Voluntary Assessment atau VA).
Juga dibincang adalah berkenaan dengan kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir pihak-pihak berkenaan yang melebihi 15 tahun.
Selain itu, Azalina turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
"Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan."
Kerajaan prihatin
Pihak kerajaan turut mempelawa agar kerjasama yang baik daripada pihak bank dapat dicapai untuk membenarkan mekanisme 'penyelamat' digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MdI, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy, Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir dan lebih 30 wakil bank kormersial yang beroperasi di Malaysia.
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengadakan rundingan meja bulat yang membabitkan Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dan Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia berkenaan isu-isu berkaitan kebankrapan.
"Rundingan meja bulat ini bertujuan memberi gambaran yang lebih jelas kepada pihak bank mengenai pindaan-pindaan yang telah dibuat Kerajaan di dalam Akta Insolvensi 1967," katanya.
"Rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi oleh pihak-pihak yang berkenaan."
Isu-isu teknikal
Antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (Voluntary Assessment atau VA).
Juga dibincang adalah berkenaan dengan kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir pihak-pihak berkenaan yang melebihi 15 tahun.
Selain itu, Azalina turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
"Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan."
Kerajaan prihatin
Pihak kerajaan turut mempelawa agar kerjasama yang baik daripada pihak bank dapat dicapai untuk membenarkan mekanisme 'penyelamat' digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MdI, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy, Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir dan lebih 30 wakil bank kormersial yang beroperasi di Malaysia.
Jan 17, 2018 | AstroAwaniNews
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengadakan rundingan meja bulat yang membabitkan Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dan Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia berkenaan isu-isu berkaitan kebankrapan.
"Rundingan meja bulat ini bertujuan memberi gambaran yang lebih jelas kepada pihak bank mengenai pindaan-pindaan yang telah dibuat Kerajaan di dalam Akta Insolvensi 1967," katanya.
"Rundingan meja bulat ini juga dibuat bagi membincangkan isu-isu teknikal yang dihadapi oleh pihak-pihak yang berkenaan."
Isu-isu teknikal
Antara isu yang dibincangkan adalah mekanisme penyelamat melalui kaedah Perkiraan Sukarela (Voluntary Assessment atau VA).
Juga dibincang adalah berkenaan dengan kenaikan had minimum kebankrapan daripada RM30,000 kepada RM50,000 dan kes-kes kebankrapan yang telah ditadbir pihak-pihak berkenaan yang melebihi 15 tahun.
Selain itu, Azalina turut menyatakan hasrat Kerajaan untuk melepaskan sebanyak 10,000 bankrap setahun bagi tempoh lima tahun.
"Kerajaan juga berharap agar pihak bank meneliti dan membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum bantahan terhadap pelepasan dikemukakan."
Kerajaan prihatin
Pihak kerajaan turut mempelawa agar kerjasama yang baik daripada pihak bank dapat dicapai untuk membenarkan mekanisme 'penyelamat' digunakan untuk memberi peluang kepada penghutang menyusun semula hutangnya bagi mengelak sebarang prosiding kebankrapan diambil terhadap mereka.
Turut sama, Ketua Pengarah BHEUU, Datuk Jalil Marzuki, Timbalan Ketua Pengarah MdI, Datuk Meor Hashimi Abdul Hamid, Pengarah Jabatan Consumer dan Amalan Pasaran Bank Negara, Jeremy Lee, Pengarah Eksekutif Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia, Kalpana Sambasivamurthy, Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir dan lebih 30 wakil bank kormersial yang beroperasi di Malaysia.

KUALA LUMPUR: Penyediaan penyelesaian beban kewangan, Perkiraan Sukarela (VA), dijangka mengurangkan kadar muflis rakyat Malaysia mencecah 50 peratus.
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), Datuk Abdul Rahman Putra Taha, berkata statistik terkini menyaksikan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun berpunca daripada pelbagai faktor.
Katanya, pola peningkatan berganda kadar muflis yang mencetuskan kebimbangan itu didapati berlaku sejak lima tahun kebelakangan ini.
"Purata umur individu yang diisytiharkan muflis adalah sekitar 45 tahun, malah penelitian terhadap masalah ini menunjukkan kebanyakan mereka berdepan tekanan dalam kalangan masyarakat.
"Tekanan yang dimaksudkan adalah merealisasikan keinginan melangkaui kemampuan seperti membeli kereta mewah, kediaman impian dan belanja kahwin sehingga ratusan ribu ringgit angkara desakan ibu bapa.
"Mangsa keadaan seperti ini boleh diselamatkan menerusi VA sebagai jalan penyelesaian terakhir daripada diisytiharkan muflis," katanya pada sidang media di Lanai Kijang, Bank Negara di sini, hari ini.
VA dilaksanakan lanjutan pengumuman MdI mengenai Akta Insolvensi 1967 dengan melantik Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai penama dalam mengendalikan kaedah penyelesaian berkenaan.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir, berkata mekanisme terakhir itu bakal memperuntukkan tempoh interim atau sementara selama 90 hari bagi menghalang tindakan perundangan diambil terhadap penghutang.
Sepanjang tempoh itu, katanya, AKPK akan turut menjalankan rundingan dengan pemiutang dan agensi berkaitan untuk merangka pelan penyelesaian kewangan mengikut kaedah tertentu.
"Kita mempunyai Program Pengurusan Hutang (DMP) untuk individu yang belum berdepan tindakan perundangan berikutan masalah kewangan.
"VA pula adalah jalan penyelesaian terakhir untuk individu yang akan dikenakan tindakan perundangan bagi mengelak mereka diisytiharkan muflis," katanya.
Azaddin berkata, kira-kira 69 peratus daripada individu yang mendapatkan khidmat nasihat AKPK ketika ini adalah dalam lingkungan usia antara 30 hingga 50 tahun.
Katanya, keterbukaan masyarakat mendapatkan khidmat nasihat AKPK adalah petunjuk baik kerana sebelum ini wujud persepsi negatif bahawa mana-mana individu yang tampil ke agensi berkenaan mempunyai masalah kewangan kronik.
"Kita ingin mengingatkan masyarakat supaya tidak mendapatkan khidmat jururunding ejen penyelesaian kewangan bebas yang semakin menular dengan menjanjikan pelbagai pilihan kepada pelanggannya," katanya.
KUALA LUMPUR: Penyediaan penyelesaian beban kewangan, Perkiraan Sukarela (VA), dijangka mengurangkan kadar muflis rakyat Malaysia mencecah 50 peratus.
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), Datuk Abdul Rahman Putra Taha, berkata statistik terkini menyaksikan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun berpunca daripada pelbagai faktor.
Katanya, pola peningkatan berganda kadar muflis yang mencetuskan kebimbangan itu didapati berlaku sejak lima tahun kebelakangan ini.
"Purata umur individu yang diisytiharkan muflis adalah sekitar 45 tahun, malah penelitian terhadap masalah ini menunjukkan kebanyakan mereka berdepan tekanan dalam kalangan masyarakat.
"Tekanan yang dimaksudkan adalah merealisasikan keinginan melangkaui kemampuan seperti membeli kereta mewah, kediaman impian dan belanja kahwin sehingga ratusan ribu ringgit angkara desakan ibu bapa.
"Mangsa keadaan seperti ini boleh diselamatkan menerusi VA sebagai jalan penyelesaian terakhir daripada diisytiharkan muflis," katanya pada sidang media di Lanai Kijang, Bank Negara di sini, hari ini.
VA dilaksanakan lanjutan pengumuman MdI mengenai Akta Insolvensi 1967 dengan melantik Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai penama dalam mengendalikan kaedah penyelesaian berkenaan.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir, berkata mekanisme terakhir itu bakal memperuntukkan tempoh interim atau sementara selama 90 hari bagi menghalang tindakan perundangan diambil terhadap penghutang.
Sepanjang tempoh itu, katanya, AKPK akan turut menjalankan rundingan dengan pemiutang dan agensi berkaitan untuk merangka pelan penyelesaian kewangan mengikut kaedah tertentu.
"Kita mempunyai Program Pengurusan Hutang (DMP) untuk individu yang belum berdepan tindakan perundangan berikutan masalah kewangan.
"VA pula adalah jalan penyelesaian terakhir untuk individu yang akan dikenakan tindakan perundangan bagi mengelak mereka diisytiharkan muflis," katanya.
Azaddin berkata, kira-kira 69 peratus daripada individu yang mendapatkan khidmat nasihat AKPK ketika ini adalah dalam lingkungan usia antara 30 hingga 50 tahun.
Katanya, keterbukaan masyarakat mendapatkan khidmat nasihat AKPK adalah petunjuk baik kerana sebelum ini wujud persepsi negatif bahawa mana-mana individu yang tampil ke agensi berkenaan mempunyai masalah kewangan kronik.
"Kita ingin mengingatkan masyarakat supaya tidak mendapatkan khidmat jururunding ejen penyelesaian kewangan bebas yang semakin menular dengan menjanjikan pelbagai pilihan kepada pelanggannya," katanya.
Jan 29, 2018 | BeritaHarianOnline
KUALA LUMPUR: Penyediaan penyelesaian beban kewangan, Perkiraan Sukarela (VA), dijangka mengurangkan kadar muflis rakyat Malaysia mencecah 50 peratus.
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), Datuk Abdul Rahman Putra Taha, berkata statistik terkini menyaksikan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun berpunca daripada pelbagai faktor.
Katanya, pola peningkatan berganda kadar muflis yang mencetuskan kebimbangan itu didapati berlaku sejak lima tahun kebelakangan ini.
"Purata umur individu yang diisytiharkan muflis adalah sekitar 45 tahun, malah penelitian terhadap masalah ini menunjukkan kebanyakan mereka berdepan tekanan dalam kalangan masyarakat.
"Tekanan yang dimaksudkan adalah merealisasikan keinginan melangkaui kemampuan seperti membeli kereta mewah, kediaman impian dan belanja kahwin sehingga ratusan ribu ringgit angkara desakan ibu bapa.
"Mangsa keadaan seperti ini boleh diselamatkan menerusi VA sebagai jalan penyelesaian terakhir daripada diisytiharkan muflis," katanya pada sidang media di Lanai Kijang, Bank Negara di sini, hari ini.
VA dilaksanakan lanjutan pengumuman MdI mengenai Akta Insolvensi 1967 dengan melantik Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sebagai penama dalam mengendalikan kaedah penyelesaian berkenaan.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir, berkata mekanisme terakhir itu bakal memperuntukkan tempoh interim atau sementara selama 90 hari bagi menghalang tindakan perundangan diambil terhadap penghutang.
Sepanjang tempoh itu, katanya, AKPK akan turut menjalankan rundingan dengan pemiutang dan agensi berkaitan untuk merangka pelan penyelesaian kewangan mengikut kaedah tertentu.
"Kita mempunyai Program Pengurusan Hutang (DMP) untuk individu yang belum berdepan tindakan perundangan berikutan masalah kewangan.
"VA pula adalah jalan penyelesaian terakhir untuk individu yang akan dikenakan tindakan perundangan bagi mengelak mereka diisytiharkan muflis," katanya.
Azaddin berkata, kira-kira 69 peratus daripada individu yang mendapatkan khidmat nasihat AKPK ketika ini adalah dalam lingkungan usia antara 30 hingga 50 tahun.
Katanya, keterbukaan masyarakat mendapatkan khidmat nasihat AKPK adalah petunjuk baik kerana sebelum ini wujud persepsi negatif bahawa mana-mana individu yang tampil ke agensi berkenaan mempunyai masalah kewangan kronik.
"Kita ingin mengingatkan masyarakat supaya tidak mendapatkan khidmat jururunding ejen penyelesaian kewangan bebas yang semakin menular dengan menjanjikan pelbagai pilihan kepada pelanggannya," katanya.

KUALA LUMPUR (Jan 29): Debt Management and Counselling Agency (AKPK) has expanded its role to become a nominee under the Voluntary Arrangement (VA) service, a rescue mechanism to help potential bankrupts.
Chief Executive Officer Azaddin Ngah Tasir said the new service would provide debtors an opportunity to negotiate a debt repayment plan with creditors and avoid bankruptcy.
“This rescue mechanism acts as a ‘second chance’ for borrowers to regain control of their finances, without placing any restriction on them, the way bankruptcy does,” he told reporters at the VA Awareness Briefing here, today.
Azaddin said with the VA, debtors would have the advantage of a moratorium of legal action and the process would be legally binding, unlike its Debt Management Programme (DMP).
The service would also make it more cost-efficient for credit providers as an alternative collection source, and they would be assured of the debt repayment.
He said under the VA, the court would issue a 90-day interim order, during which AKPK would help the debtor prepare a debt repayment structure.
He added that AKPK would charge the debtor up to 5% of the outstanding debt for its service.
“We hope the VA will create a mutual win-win situation for all parties and reduce bankruptcy figures in the country,” said Azaddin.
The VA scheme was introduced under the revised Insolvency Act 1967 which came into force on Oct 6, 2017.
Meanwhile, the Malaysian Department of Insolvency Director-General Datuk Abdul Rahman Putra Taha said the rescue mechanism was a necessary feature in all bankruptcy regimes.
“This is the transition towards self-resolution to promote responsible debt settlement and individual debtor rehabilitation,” he added.
He said there was a need to constantly revise the insolvency law to ensure it remained relevant to support Malaysia’s growth.
“We are also hoping to change the people’s mindset regarding insolvency – that a bankrupt is not a bankrupt for life,” he added.
From 2013-2017, there were 100,610 bankruptcy cases, 34.4% of which were from the 34-44 age group.
Men accounted for over 69% of the bankruptcy cases during the period.
KUALA LUMPUR (Jan 29): Debt Management and Counselling Agency (AKPK) has expanded its role to become a nominee under the Voluntary Arrangement (VA) service, a rescue mechanism to help potential bankrupts.
Chief Executive Officer Azaddin Ngah Tasir said the new service would provide debtors an opportunity to negotiate a debt repayment plan with creditors and avoid bankruptcy.
“This rescue mechanism acts as a ‘second chance’ for borrowers to regain control of their finances, without placing any restriction on them, the way bankruptcy does,” he told reporters at the VA Awareness Briefing here, today.
Azaddin said with the VA, debtors would have the advantage of a moratorium of legal action and the process would be legally binding, unlike its Debt Management Programme (DMP).
The service would also make it more cost-efficient for credit providers as an alternative collection source, and they would be assured of the debt repayment.
He said under the VA, the court would issue a 90-day interim order, during which AKPK would help the debtor prepare a debt repayment structure.
He added that AKPK would charge the debtor up to 5% of the outstanding debt for its service.
“We hope the VA will create a mutual win-win situation for all parties and reduce bankruptcy figures in the country,” said Azaddin.
The VA scheme was introduced under the revised Insolvency Act 1967 which came into force on Oct 6, 2017.
Meanwhile, the Malaysian Department of Insolvency Director-General Datuk Abdul Rahman Putra Taha said the rescue mechanism was a necessary feature in all bankruptcy regimes.
“This is the transition towards self-resolution to promote responsible debt settlement and individual debtor rehabilitation,” he added.
He said there was a need to constantly revise the insolvency law to ensure it remained relevant to support Malaysia’s growth.
“We are also hoping to change the people’s mindset regarding insolvency – that a bankrupt is not a bankrupt for life,” he added.
From 2013-2017, there were 100,610 bankruptcy cases, 34.4% of which were from the 34-44 age group.
Men accounted for over 69% of the bankruptcy cases during the period.
Jan 29, 2018 | TheEdgeMarkets
KUALA LUMPUR (Jan 29): Debt Management and Counselling Agency (AKPK) has expanded its role to become a nominee under the Voluntary Arrangement (VA) service, a rescue mechanism to help potential bankrupts.
Chief Executive Officer Azaddin Ngah Tasir said the new service would provide debtors an opportunity to negotiate a debt repayment plan with creditors and avoid bankruptcy.
“This rescue mechanism acts as a ‘second chance’ for borrowers to regain control of their finances, without placing any restriction on them, the way bankruptcy does,” he told reporters at the VA Awareness Briefing here, today.
Azaddin said with the VA, debtors would have the advantage of a moratorium of legal action and the process would be legally binding, unlike its Debt Management Programme (DMP).
The service would also make it more cost-efficient for credit providers as an alternative collection source, and they would be assured of the debt repayment.
He said under the VA, the court would issue a 90-day interim order, during which AKPK would help the debtor prepare a debt repayment structure.
He added that AKPK would charge the debtor up to 5% of the outstanding debt for its service.
“We hope the VA will create a mutual win-win situation for all parties and reduce bankruptcy figures in the country,” said Azaddin.
The VA scheme was introduced under the revised Insolvency Act 1967 which came into force on Oct 6, 2017.
Meanwhile, the Malaysian Department of Insolvency Director-General Datuk Abdul Rahman Putra Taha said the rescue mechanism was a necessary feature in all bankruptcy regimes.
“This is the transition towards self-resolution to promote responsible debt settlement and individual debtor rehabilitation,” he added.
He said there was a need to constantly revise the insolvency law to ensure it remained relevant to support Malaysia’s growth.
“We are also hoping to change the people’s mindset regarding insolvency – that a bankrupt is not a bankrupt for life,” he added.
From 2013-2017, there were 100,610 bankruptcy cases, 34.4% of which were from the 34-44 age group.
Men accounted for over 69% of the bankruptcy cases during the period.

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menganjurkan taklimat perkiraan sukarela (VA) bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisma VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, AKPK berperanan sebagai penama dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis menerusi VA.
Katanya, VA adalah mekanisma penyelamat di mana memberi peluang kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
“Taklimat pada hari ini juga diharap mampu memberi penjelasan kepada penyedia kredit berkenaan lapan perubahan Dasar Rang Undang-undang (RUU) Kebankrapan (Pindaan) 2016.
“Kami amat berbesar hati dengan menawarkan khidmat sebagai penama melalui VA dan berharap dapat membantu orang ramai terutama individu yang berpotensi bankrap menerusi kerjasama dengan rakan strategik AKPK,” katanya dalam majlis taklimat pengiraan sukarela (VA) di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE
KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menganjurkan taklimat perkiraan sukarela (VA) bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisma VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, AKPK berperanan sebagai penama dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis menerusi VA.
Katanya, VA adalah mekanisma penyelamat di mana memberi peluang kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
“Taklimat pada hari ini juga diharap mampu memberi penjelasan kepada penyedia kredit berkenaan lapan perubahan Dasar Rang Undang-undang (RUU) Kebankrapan (Pindaan) 2016.
“Kami amat berbesar hati dengan menawarkan khidmat sebagai penama melalui VA dan berharap dapat membantu orang ramai terutama individu yang berpotensi bankrap menerusi kerjasama dengan rakan strategik AKPK,” katanya dalam majlis taklimat pengiraan sukarela (VA) di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE
Jan 29, 2018 | UtusanMalaysiaOnline
KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menganjurkan taklimat perkiraan sukarela (VA) bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisma VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, AKPK berperanan sebagai penama dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis menerusi VA.
Katanya, VA adalah mekanisma penyelamat di mana memberi peluang kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
“Taklimat pada hari ini juga diharap mampu memberi penjelasan kepada penyedia kredit berkenaan lapan perubahan Dasar Rang Undang-undang (RUU) Kebankrapan (Pindaan) 2016.
“Kami amat berbesar hati dengan menawarkan khidmat sebagai penama melalui VA dan berharap dapat membantu orang ramai terutama individu yang berpotensi bankrap menerusi kerjasama dengan rakan strategik AKPK,” katanya dalam majlis taklimat pengiraan sukarela (VA) di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) telah membantu menyelesaikan 15,439 kes hutang melibatkan RM617.4 juta menerusi Program Pengurusan Kredit (PPK) sehingga 31 Disember tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, PPK merupakan program yang diwujudkan untuk membantu peminjam memperbaiki kedudukan kewangan dalam menunaikan pembayaran hutang dan perbelanjaan hidup sekali gus mengelakkan daripada diisytihar bankrap.
Katanya, seramai 683,169 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK sehingga 31 Disember 2017 di mana 210,814 telah dibantu menerusi PPK.
“Perancangan kewangan yang lemah merupakan punca masalah kewangan utama iaitu merangkumi 43.3 peratus daripada kes yang diterima selain kos sara hidup tinggi (21.8 peratus) dan kegagalan dalam perniagaan sebanyak 14.5 peratus.
“Kami berharap lebih ramai bersikap proaktif dan hadir ke AKPK untuk bertanyakan tentang hal-hal kewangan sekali gus meningkatkan kadar celik kewangan di samping mengurangkan jumlah individu yang terjerumus dengan kedudukan kewangan yang buruk,” katanya dalam majlis taklimat Perkiraan Sukarela (VA) di sini hari ini.
Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Rahman Putra Taha dan Pengurus Besar Operasi AKPK, Nor Fazleen Zakaria.
Taklimat VA yang dihadiri oleh penyedia kredit termasuk ketua bahagian kutipan hutang, wakil institusi kewangan dan organisasi berkaitan diadakan bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisme VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
VA adalah mekanisme penyelamat yang memberi peluang kedua kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
Mengulas lanjut, Azaddin berkata, AKPK akan berperanan sebagai penama menerusi prosedur VA dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis.
Beliau berkata, selepas AKPK meneliti prestasi kewangan individu, maklumat berkenaan akan dibawa ke mahkamah yang akan mengeluarkan perintah sementara selama 90 hari supaya AKPK boleh membantu menyediakan struktur pembayaran semula hutang.
“Perkhidmatan ini adalah lebih efisien kepada penyedia kredit sebagai satu daripada sumber alternatif pembayaran kerana penghutang akan dijamin untuk membayar semula hutang.
“Kami berharap VA akan mewujudkan situasi menang-menang kepada semua pihak terlibat sekali gus dapat mengurangkan jumlah individu muflis di negara ini,” ujar beliau.
Dalam pada itu, Abdul Rahman Putra berkata, VA dijangka dapat mengurangkan kadar individu muflis di negara ini sehingga 50 peratus.
“Pola peningkatan kadar muflis dilihat semakin meningkat sejak lima tahun kebelakangan ini dengan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun atas pelbagai faktor,” katanya.
Malaysia merekodkan 100,610 kes bankrap dari 2013 hingga 2017 dengan 34.4 peratus daripadanya melibatkan individu berusia antara 34 hingga 44 tahun manakala lelaki merangkumi 69 peratus daripada kes tersebut.
KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) telah membantu menyelesaikan 15,439 kes hutang melibatkan RM617.4 juta menerusi Program Pengurusan Kredit (PPK) sehingga 31 Disember tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, PPK merupakan program yang diwujudkan untuk membantu peminjam memperbaiki kedudukan kewangan dalam menunaikan pembayaran hutang dan perbelanjaan hidup sekali gus mengelakkan daripada diisytihar bankrap.
Katanya, seramai 683,169 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK sehingga 31 Disember 2017 di mana 210,814 telah dibantu menerusi PPK.
“Perancangan kewangan yang lemah merupakan punca masalah kewangan utama iaitu merangkumi 43.3 peratus daripada kes yang diterima selain kos sara hidup tinggi (21.8 peratus) dan kegagalan dalam perniagaan sebanyak 14.5 peratus.
“Kami berharap lebih ramai bersikap proaktif dan hadir ke AKPK untuk bertanyakan tentang hal-hal kewangan sekali gus meningkatkan kadar celik kewangan di samping mengurangkan jumlah individu yang terjerumus dengan kedudukan kewangan yang buruk,” katanya dalam majlis taklimat Perkiraan Sukarela (VA) di sini hari ini.
Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Rahman Putra Taha dan Pengurus Besar Operasi AKPK, Nor Fazleen Zakaria.
Taklimat VA yang dihadiri oleh penyedia kredit termasuk ketua bahagian kutipan hutang, wakil institusi kewangan dan organisasi berkaitan diadakan bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisme VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
VA adalah mekanisme penyelamat yang memberi peluang kedua kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
Mengulas lanjut, Azaddin berkata, AKPK akan berperanan sebagai penama menerusi prosedur VA dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis.
Beliau berkata, selepas AKPK meneliti prestasi kewangan individu, maklumat berkenaan akan dibawa ke mahkamah yang akan mengeluarkan perintah sementara selama 90 hari supaya AKPK boleh membantu menyediakan struktur pembayaran semula hutang.
“Perkhidmatan ini adalah lebih efisien kepada penyedia kredit sebagai satu daripada sumber alternatif pembayaran kerana penghutang akan dijamin untuk membayar semula hutang.
“Kami berharap VA akan mewujudkan situasi menang-menang kepada semua pihak terlibat sekali gus dapat mengurangkan jumlah individu muflis di negara ini,” ujar beliau.
Dalam pada itu, Abdul Rahman Putra berkata, VA dijangka dapat mengurangkan kadar individu muflis di negara ini sehingga 50 peratus.
“Pola peningkatan kadar muflis dilihat semakin meningkat sejak lima tahun kebelakangan ini dengan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun atas pelbagai faktor,” katanya.
Malaysia merekodkan 100,610 kes bankrap dari 2013 hingga 2017 dengan 34.4 peratus daripadanya melibatkan individu berusia antara 34 hingga 44 tahun manakala lelaki merangkumi 69 peratus daripada kes tersebut.
Jan 30, 2018 | UtusanMalaysiaOnline
KUALA LUMPUR 29 Jan. - Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) telah membantu menyelesaikan 15,439 kes hutang melibatkan RM617.4 juta menerusi Program Pengurusan Kredit (PPK) sehingga 31 Disember tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, PPK merupakan program yang diwujudkan untuk membantu peminjam memperbaiki kedudukan kewangan dalam menunaikan pembayaran hutang dan perbelanjaan hidup sekali gus mengelakkan daripada diisytihar bankrap.
Katanya, seramai 683,169 pelanggan telah mendapatkan perkhidmatan kaunseling AKPK sehingga 31 Disember 2017 di mana 210,814 telah dibantu menerusi PPK.
“Perancangan kewangan yang lemah merupakan punca masalah kewangan utama iaitu merangkumi 43.3 peratus daripada kes yang diterima selain kos sara hidup tinggi (21.8 peratus) dan kegagalan dalam perniagaan sebanyak 14.5 peratus.
“Kami berharap lebih ramai bersikap proaktif dan hadir ke AKPK untuk bertanyakan tentang hal-hal kewangan sekali gus meningkatkan kadar celik kewangan di samping mengurangkan jumlah individu yang terjerumus dengan kedudukan kewangan yang buruk,” katanya dalam majlis taklimat Perkiraan Sukarela (VA) di sini hari ini.
Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Rahman Putra Taha dan Pengurus Besar Operasi AKPK, Nor Fazleen Zakaria.
Taklimat VA yang dihadiri oleh penyedia kredit termasuk ketua bahagian kutipan hutang, wakil institusi kewangan dan organisasi berkaitan diadakan bagi menerangkan dengan lebih terperinci mengenai mekanisme VA susulan pindaan Akta Insolvensi 1967 tahun lalu.
VA adalah mekanisme penyelamat yang memberi peluang kedua kepada penghutang untuk berunding dan merancang satu pelan pembayaran semula dengan kesemua penyedia kredit bagi mengelakkan tindakan lanjutan undang-undang kebankrapan.
Mengulas lanjut, Azaddin berkata, AKPK akan berperanan sebagai penama menerusi prosedur VA dalam usaha membantu menyelamatkan individu daripada diisytiharkan muflis.
Beliau berkata, selepas AKPK meneliti prestasi kewangan individu, maklumat berkenaan akan dibawa ke mahkamah yang akan mengeluarkan perintah sementara selama 90 hari supaya AKPK boleh membantu menyediakan struktur pembayaran semula hutang.
“Perkhidmatan ini adalah lebih efisien kepada penyedia kredit sebagai satu daripada sumber alternatif pembayaran kerana penghutang akan dijamin untuk membayar semula hutang.
“Kami berharap VA akan mewujudkan situasi menang-menang kepada semua pihak terlibat sekali gus dapat mengurangkan jumlah individu muflis di negara ini,” ujar beliau.
Dalam pada itu, Abdul Rahman Putra berkata, VA dijangka dapat mengurangkan kadar individu muflis di negara ini sehingga 50 peratus.
“Pola peningkatan kadar muflis dilihat semakin meningkat sejak lima tahun kebelakangan ini dengan kira-kira 20,000 individu di Malaysia diisytiharkan muflis setiap tahun atas pelbagai faktor,” katanya.
Malaysia merekodkan 100,610 kes bankrap dari 2013 hingga 2017 dengan 34.4 peratus daripadanya melibatkan individu berusia antara 34 hingga 44 tahun manakala lelaki merangkumi 69 peratus daripada kes tersebut.
Archive
- January 2021 (4)
- November 2020 (2)
- October 2020 (1)
- September 2020 (2)
- August 2020 (2)
- July 2020 (1)
- June 2020 (2)
- May 2020 (2)
- April 2020 (4)
- March 2020 (1)
- February 2020 (1)
- November 2019 (1)
- October 2019 (3)
- September 2019 (3)
- August 2019 (2)
- July 2019 (2)
- June 2019 (2)
- May 2019 (1)
- April 2019 (1)
- March 2019 (1)
- February 2019 (3)
- January 2019 (3)
- November 2018 (4)
- October 2018 (2)
- September 2018 (4)
- August 2018 (2)
- July 2018 (1)
- June 2018 (1)
- May 2018 (2)
- April 2018 (2)
- March 2018 (1)
- February 2018 (2)
- January 2018 (6)
- July 2017 (1)
- June 2017 (5)
- May 2017 (4)
- April 2017 (6)
- March 2017 (1)
- January 2017 (2)
- December 2016 (3)
- November 2016 (6)
- October 2016 (8)
- September 2016 (2)
- August 2016 (8)
- July 2016 (2)
- May 2016 (1)
- March 2016 (1)
- February 2016 (11)
- January 2016 (2)
- December 2015 (6)
- October 2015 (6)
- September 2015 (4)
- August 2015 (7)
- July 2015 (6)
- June 2015 (6)
- May 2015 (6)
- April 2015 (6)
- February 2015 (5)
- January 2015 (2)
- December 2014 (22)
- November 2014 (9)
- October 2014 (10)
- September 2014 (3)
- August 2014 (8)
- July 2014 (5)
- June 2014 (6)
- May 2014 (2)
- April 2014 (10)
- March 2014 (13)
- February 2014 (23)
- January 2014 (16)
- December 2013 (1)
- October 2013 (7)
- August 2013 (16)
- July 2013 (13)
- June 2013 (2)
- May 2013 (1)
- March 2013 (5)
- February 2013 (4)
- January 2013 (6)
- December 2012 (6)
- November 2012 (11)
- October 2012 (17)
- September 2012 (5)
- August 2012 (14)
- July 2012 (3)
- May 2012 (1)
- April 2012 (5)
- February 2012 (2)
- January 2012 (3)
- December 2011 (3)
- November 2011 (2)
- October 2011 (3)
- September 2011 (4)
- April 2011 (6)
- February 2011 (3)
- January 2011 (1)
- June 2010 (2)
- May 2010 (3)
- February 2010 (1)
- January 2010 (1)
- December 2009 (1)
- November 2009 (2)
- September 2009 (1)
- August 2009 (1)
- July 2009 (2)
- June 2009 (1)
- October 2008 (1)
- July 2008 (1)
- May 2008 (1)
- April 2008 (1)
- November 2007 (1)
- August 2007 (1)
- June 2007 (1)
- January 2007 (3)